Thursday, November 17, 2011

TAN SRI ANTHONY FRANCIS FERNANDES

oleh Mallika A/P  Raman  M 20101000299

Pengenalan
Tan Sri Anthony Francis Fernandes dilahirkan pada 30 April 1964 di Kuala Lumpur.Kini beliau berusia umur 47 tahun.Bapanya bernama Stephen Edward Fernandes manakala ibunya bernama Ena Dorothy Fernandez. Pada usia muda, Tony selalu mengikuti ibunya seorang pengusaha kepada pihak peniaga Tupperware dan konvensyen.Beliau mendapat pendidikan di Epsom College 1977hingga1983 dan kemudian lulus dari London School of Economics pada tahun 1987. Beliau bekerja sebentar dengan Virgin Atlantic sebagai seorang juruaudit, kemudiannya menjadi pengawal kewangan untuk Rekod Virgin Richard Branson di London dari 1987 hingga 1989.



Tony telah diterima sebagai Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) pada tahun 1991 dan menjadi Ahli Fellow pada tahun 1996. Apabila beliau pulang ke Malaysia, beliau menjadi pengarah termuda Urusan Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd. Walaupun seorang akauntan, Fernandes merupakan gitaris amatur dan juga telah mencapai gred 8 piano yang mana kecenderungan muzik kelihatan.Beliau bertanggungjawab untuk merevolusikan muzik etnik, nasyid dan dangdut, membawa mereka ke dalam arus perdana Malaysia kontemporari muzik.




Beliau kemudiannya menjadi naib presiden serantau Asia Tenggara serantau bagi Kumpulan Warner Music dari 1992hingga2001. Apabila Time Warner Inc mengumumkan penggabungan dengan America Online Inc., Fernandes meninggalkan untuk mengejar impiannya untuk memulakan satu syarikat penerbangan bajet tanpa perkhidmatan lebih. Walau bagaimanapun, permohonannya untuk mendapatkan lesen daripada kerajaan Malaysia telah ditolak.



Beliau Eksekutif Kumpulan Occupation Ketua Pegawai atau Pengarah of AirAsia Berhad dan pengasas Tune Group Sdn Bhd atau Pengerusi QPR Holdings Bhd.Dengan slogan "Sekarang semua orang boleh terbang". Beliau naik ke puncak dengan mengubah Air Asia. Beliau pengasas Tune Air Sdn. Bhd, yang memperkenalkan perkhidmatan syarikat penerbangan bajet pertama AirAsia kepada rakyat Malaysia . Daripada syarikat gagal penerbangan komersial, ke dalam syarikat bajet yang sangat berjaya air line tersenarai. Fernandes juga memainkan peranan penting dalam memujuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad pada pertengahan tahun 2003, untuk mencadangkan idea perjanjian langit terbuka dengan negara jiran Thailand, Indonesia, dan Singapura. Hasilnya, negara-negara ini telah diberi hak pendaratan kepada AirAsia dan diskaun penerbangan lain.






Tony Fernandes mengasaskan Tune Air Sdn Bhd pada tahun 2001, dengan wawasan untuk menjadikan perjalanan udara lebih mampu kepada rakyat Malaysia. Dengan itu dalam fikiran, Tony tiga orang dan rakan-rakan beliau yang telah membelikan AirAsia dari pemilik DRB-Hicom. Projek awal Tune Air kepada AirAsia merombak ke dalam tambang yang rendah, tiada syarikat penerbangan tambang selepas syarikat penerbangan tambang rendah yang berjaya seperti Southwest Airlines yang berpangkalan di AS dan berasaskan Dublin Ryanair dan mewujudkan produk penerbangan baru di Malaysia.

Di bawah kepimpinan Tony, syarikat penerbangan fledging dengan hutang RM40 juta menjadi perniagaan yang berkembang. Syarikat penerbangan itu dibayar balik semua hutang dan telah berada dalam kedudukan yang menguntungkan dari hari pertama operasi. Dalam kurang dari 3 tahun, AirAsia meningkatkan dari 2 Boeing sederhana 737-300 kepada 30 dan kini beroperasi lebih 100 penerbangan domestik dan antarabangsa setiap hari dari KLIA, Johor Bahru, Bangkok dan Jakarta.

Di bawah sayap, AirAsia telah merevolusikan industri perjalanan udara di Malaysia dan merintis fenomena kos rendah di Asia. Pada tahun 2004, AirAsia telah membentuk usaha sama berjaya di Thailand dan Indonesia di mana AirAsia memegang 49% kepentingan dalam kedua-dua syarikat. Thai Air Asia, usahasama dengan Shin Corporation, telekomunikasi Thailand terbesar konglomerat, mengambil ke langit pada Feb 2004 dan setakat ini telah memiliki lebih daripada 1 juta penumpang dalam tahun pertama operasi. PT jpa, dilancarkan semula sebagai syarikat penerbangan tambang rendah di Dis ke-8 2004 kini berkhidmat 5 destinasi domestik di Indonesia.




Pada tahun 2010, Forbes Asia bernilai kekayaan peribadi Fernandes dari $ 330 juta ranking beliau di nombor 19 dalam senarai Forbes terkaya di Malaysia.











CARA TONY BERFIKIR

Tony Fernandes tidak pernah terlibat dalam industri penerbangan sebelum ini dan beliau bermula dari kosong. Beliau tidak mempunyai sebarang kepakaran melainkan minat! Ini bermakna, sesuatu perniagaan tidak semestinya hanya boleh dilakukan golongan yang sudah dalam industri terbabit.

Dalam perniagaan, usahawan perlu berfikir bagaimana untuk menambahkan keuntungan dan mengurangkan kos bagi kekal kompetitif. Tahukah anda bahawa Tony Fernandes tidak duduk dipejabat dalam satu bilik khas. Beliau hanya bekerja disekeliling staff. Sentiasa mencari publisiti untuk perniagaan

Perasan tak, Tony Fernandes kalau muncul dalam media cetak, tv, berucap dan mana-mana pun satu yang tidak lepas adalah sentiasa mempromosikan syarikatnya.

Dengan perwatakan topi merah AirAsia, ini adalah satu promosi yang murah. Maksud mencari publisiti untuk perniagaan adalah supaya pelanggan sentiasa melihat perniagaan kita secara kerap.
Ingat tak, secara psikologinya, kebanyakan pelanggan akan membeli selepas melihat berkali-kali iklan kita.



Tony Fernandes tidak memakai kereta mewah. Beliau hanya memandu kereta biasa dan mesra mudah didekati. Walaupun berperwatakan biasa, beliau adalah individu ke 15 terkaya di Malaysia.

Beliau telah memanfaatkan teknologi untuk kegunaan perniaagaan. Salah satunya adalah internet. AirAsia meraih bilion ringgit hanya melalui jualan diinternet. Teknologi banyak membantu menjimatkan masa dan kos.



Tony seorang yang sangat sederhana.
walaupun Tony hebat dalam perniagaan, beliau tidak berlagak berada ditempat yang atas.Beliau tidak menunjukkan ciri-ciri ekslusif . Tony Fernandes tidak kisah memberikan nombor telefonnya kepada wartawan dan tidak kisah untuk ditemuramah. Baginya, ini satu strategi mempromosikan jenama AirAsia. Tidak ada maksud privilege dalam kamus hidupnya.

Jadilah orang yang kreatif! Back end selling!Kalau kita perasan, AirAsia pandai membuat back-end selling dalam jualan tiketnya.Jika kita hendak menjadi pelanggan yang dapat tempat duduk pertama dan tidak mahu beratur,kita perlu tambah RM10.

Jadi, Tony fikirkan cara bagaimana untuk menarik pelanggan membayar lebih dari apa yang sepatutnya.

Kadangkala dalam dunia perniagaan, kita tidak mampu membuat semuanya serentak. AirAsia begitu pantas berkembang kerana mereka bijak menggunakan peluang yang orang lain tidak nampak iaitu mengadakan kerjasama dengan syarikat luar negara.
Sebab itu, dalam masa 5 tahun ini, AirAsia sudah ada di Thailand, Filipina, Indonesia, dan lain-lain tempat.





Kegigihan Tony


Tony Fernandes kini tanpa keraguan eksekutif paling dikagumi bertukar menjadi usahawan dalam korporat Malaysia dan dunia kerja. Beliau adalah 'orang yang beriman mempunyai impian besar'. Ramai orang ejek ideanya untuk membeli syarikat penerbangan yang sarat dengan hutang, AirAsia daripada DRB-Hicom untuk mengubahnya menjadi sebuah syarikat penerbangan kos rendah di Malaysia.

Fernandes dicagarkan rumah sendiri dan menyusut simpanan untuk membantu beliau mencapai impiannya. AirAsia telah diambil alih pada RM1 (AS 26 sen) dengan tanggungan lebih RM40 juta (US11 juta) dan 2 pesawat Boeing penuaan.

Ramai yang fikir beliau gila, tambah pula dengan kejadian tragedi 11 September 2001, ramai yang percaya bahawa azab AirAsia akan lebih cepat daripada sebelumnya. Tetapi Tony Fernandes mempunyai pemikiran yang berbeza. Selepas tragedi 11 September, beliau menjangka pemberhentian pekerja yang penting yang menjadikan pengalaman kakitangan sedia ada, dan kos operasi syarikat penerbangan turun ke bawah sebanyak 40%.

Terhadap ramalan yang popular, di bawah kepimpinan dan visi Fernandes, AirAsia telah dalam tempoh hanya 12 bulan dan membersihkan hutangnya. Dalam jangka masa, saiz AirAsia dari segi hasil, keuntungan dan populariti telah mengatasi MAS,Malaysia.

Cukup menarik, Tony Fernandes mempunyai banyak persamaan dengan bos bekas ketua dan mentor, Richard Branson daripada Virgin. Beliau bekerja dengan Virgin Atlantic sebagai juruaudit dan pengawal kewangan untuk rekod dara Branson selepas tamat pengajian di London School of Economics. Apabila kembali ke Malaysia, beliau menjadi Pengarah Urusan bongsu Warner Music Malaysia, dan seterusnya dinaikkan pangkat ke jawatan naib presiden serantau Kumpulan Muzik Warner.

Berjaya kerana beliau hari ini,beliau masih merendah diri dan menginap turun ke bumi. Tanda yang paling terkenal udara topi merah AirAsia,kemeja-t lengan pendek dan seluar jeans. Tiada tali leher, dan tidak juga memakai kot.

Dalam satu temubual dengan akhbar, beliau sekali berjenaka:

"Orang ramai mengenali saya kerana topi ini saya memakai. Tetapi jika saya mengambil topi ini, anda akan melihat saya sebagai hanya lelaki lain India!"


KEBIJAKSANAN TONY



Apabila Tony Fernandes mahu memulakan syarikat penerbangan diskaun yang pertama di Malaysia beberapa tahun yang lalu, beliau tidak boleh mendapatkan lesen. Kemudian dia mendengar bankrap Air Asia, dengan dua jet Boeing dan $ 11 juta dalam hutang, boleh dibeli daripada kerajaan. Apa yang dia lakukan adalah menjual. Ketika itu Perdana Menteri Mahathir Mohamad. Kedua-dua mereka bertemu pada bulan Oktober 2001 dengan Fernandes akauntan terlatih British, memberitahu Mahathir pembawa diskaun boleh merevolusikan perjalanan udara Asia Tenggara dan meningkatkan pelancongan pada satu-satu masa apabila syarikat-syarikat penerbangan di seluruh dunia sedang bergelut daripada kesan daripada serangan 11 September.


Mahathir telah dipujuk oleh Fernandes hanya terpaksa membayar token 26 sen untuk pengangkutan tetapi penganalisis syarikat penerbangan ragu-ragu. "Apabila kita bermula, mereka berkata ia tidak akan berfungsi," mengimbas kembali Fernandes. "Mereka berkata kita akan mati.", Fernandes bukan sahaja terus wujud, beliau telah berkembang pesat. Tambang sehala serendah $ 2.50 telah memujuk beribu-ribu rakyat Malaysia untuk terbang yang pada masa lalu akan diambil bas, kereta api, atau bot. Sejak pelancaran semula pada bulan Disember, 2001, Air Asia telah membeli empat Boeing 737-300 dan 13 lebih dipajak. Ia kini terbang ke 28 destinasi di seluruh rantau ini, termasuk di Jakarta, Bangkok, dan Macau. Fernandes menyimpan kos rendah dengan penerbangan jarak dekat, kadar penggunaan pesawat udara yang tinggi, dan kadar pemulihan yang cepat. Beliau juga membuat keuntungan dengan perkhidmatan kargo, jualan minuman di atas kapal, dan pemasaran usahasama dengan syarikat-syarikat lain. Pesawat Air Asia terbang 80% secara purata, dan penganalisis berkata ia akan mendapat $ 16 juta dalam keuntungan pada AS $ 120 juta dalam pendapatan bagi tahun fiskal yang berakhir pada 30 Jun.

Pencapaian terbesar Fernandes 'telah menjadikan Air Asia ke dalam pengangkutan antarabangsa. Sebelum beliau tiba di tempat kejadian, negara-negara di rantau ini tidak pernah mempunyai apa-apa jenis perjanjian terbuka langit. Pada pertengahan tahun 2003, Fernandes memujuk Mahathir untuk meningkatkan idea dengan pemimpin-pemimpin negara jiran Thailand, Indonesia, dan Singapura. Akibatnya, negara-negara yang telah diberi hak pendaratan kepada syarikat penerbangan Air Asia dan diskaun lain. "Fernandes telah mempunyai pengaruh yang luar biasa dalam membentuk pemikiran kerajaan dan syarikat penerbangan di Asia Tenggara dan seterusnya," kata Peter Harbison, Pengarah Urusan Pusat untuk Penerbangan Asia Pasifik, sebuah syarikat perunding Sydney. "Industri syarikat penerbangan Asia Pasifik tidak akan sama sekali lagi."

Kini, Asia Tenggara sedang sibuk dengan pembawa yang berjaya, harga rendah seperti Thai Air Asia, yang berlepas pada bulan Januari, dan yang berpangkalan di Singapura Valuair, yang mula terbang pada bulan Mei. Singapore Airlines, sebagai contoh, sedang bersedia untuk memulakan Tiger Airways pada akhir bulan November, manakala Qantas Airways Australia mula Jetstar pada pertengahan bulan November. Walaupun ini bermakna lebih banyak persaingan, Fernandes berbangga dengan apa yang beliau mulakan. "Ia adalah populariti syarikat penerbangan tambang murah seperti Air Asia," kata beliau, "yang memaksa mereka untuk bergerak ke arah langit yang lebih terbuka."

Fernandes belajar untuk berfikir seperti seorang usahawan dari induk. Selepas menamatkan pengajian di London School of Economics pada tahun 1987, beliau bekerja sebagai seorang akauntan untuk Rekod Virgin Richard Branson dari 1987 hingga 1989. Gitaris amatur pergi untuk menjadi naib presiden bagi Asia Tenggara bagi Kumpulan Warner Music dari 1992-2001. Tetapi Fernandes berkata beliau tidak akan meniru Branson mentornya dengan menceburi banyak perniagaan. "Tidak seperti Sir Richard, saya benar-benar memberi tumpuan kepada hanya satu perkara - Air Asia," kata beliau. Tidak bahawa dia tidak mempunyai rancangan yang besar. Beliau mahu terbangkan 6 juta penumpang setahun pada tahun 2005, meningkat daripada 1.8 juta tahun lepas, dan membeli 80 pesawat baru untuk berkhidmat kepada mereka. Membuat penawaran awam awal menjulang dengan seberapa segera iaitu sebelum September. Apa yang beliau lakukan seterusnya, Fernandes mungkin mengajar pesaing tentang bagaimana untuk menolak sampul surat perniagaan.



Tony pemilik Team Lotus Formula Satu pasukan dan syarikat syarikat penerbangan AirAsia, mengambil kawalan ke atas Queens Park Rangers selepas dia membeli majoriti pemegang saham Bernie Ecclestone dan bekas prinsipal pasukan Renault F1 Flavio Briatore.Rangers mengalami permulaan mimpi ngeri kepada Leaguecampaign Premier pertama mereka sejak tahun 1996 apabila mereka membelasah 4-0 dengan Bolton di Loftus Road pada hari Sabtu sebelum Fernandes mengambil alih kelab itu.Berikutan pengambilalihan itu, kelab ini telah mengenal pasti Shaun Wright-Phillips, Scott Parker dan Nedum Onuoha sebagai pemindahan tiga sasaran utama sebelum perpindahan ditutup.Fernandes, walaupun, enggan untuk terbawa-bawa dengan usaha baru dan menjanjikan apa-apa kepada penyokong."Saya bukanlah seseorang itu akan menjanjikan apa-apa kerana saya lebih suka menyerahkan kenyataan daripada membuat janji-janji besar seperti kami akan di Eropah di sini, atau kami akan terus hidup di sini," katanya dalam satu temu bual dengan CNN.



Perkara utama ialah untuk terus hidup tahun ini, ialah dengan memulakan pembinaan infrastruktur, dan membina sesuatu yang peminat boleh banggakan. "Bola sepak permainan yang sukar, ia liga yang sukar. Tetapi jika anda meletakkan blok-blok bangunan di tempat, dan anda cukup sabar, keputusan akan datang. Apa yang penting adalah satu falsafah, dan falsafah yang tidak boleh dibina dalam sekelip mata. Falsafah memerlukan bertahun-tahun, dan budaya apa yang anda mahu lakukan. Dan mari kita lihat sama ada kita boleh sampai ke sana. " kata Tony
Fernandes, juga, menjelaskan sebab-sebab untuk mempelbagaikan ke dalam bola sepak.
"Orang ramai telah benar-benar tidak melihat nilai sukan dan penjenamaan, maksud saya, sebahagian daripada mereka," katanya. "AirAsia pergi dari 200,000 penumpang kepada 32 juta dalam masa 10 tahun. Saya tidak fikir syarikat penerbangan telah berkembang dengan begitu banyak halangan yang diletakkan di hadapan. Kami telah berkembang dengan cara ini kerana kita telah melabur dalam sukan, sama ada pada pengadil, sama ada pada Manchester United, Formula One dan lain-lain .Itu semua sebahagian daripada jenis interaksi dan membina komuniti.Tony berpendapat bahawa

rakyat perlu hotel, mereka suka sukan, mereka suka hiburan, mereka akan terbang ke pelbagai tempat, dan semuanya berhubungkait antara satu sama lain.
"Ada sebab untuk semua yang kami lakukan.Tony rasa bola sepak satu platform penjenamaan hebat bagi banyak perkara yang mereka lakukan.Tony juga berpendapat bahawa
Premier League mengingatkan beliau banyak daripada Formula One. Beliau masuk ke Formula One apabila kos pemotongan datang. Dan , bajet gila telah dikurangkan kepada keuntungan, banyak sebenar dan akan menjadi lebih pendapatan yang akan datang Formula One akan menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan.





“Saya percaya bola sepak, begitu popular di mana-mana sahaja jika kita pergi ke mana - mana dunia semua orang tahu kelab Liga Perdana Inggeris. Jadi, peluang penjenamaan yang hebat, dan saya fikir ia akan menjadi perniagaan yang sangat menguntungkan. " kata Tony.




















Tony Fernandes contoh saya. Saya benar-benar menghargai usaha Air Asia dan perniagaan berkembang pesat.Saya telah membaca strategi laut biru dan agak menarik perhatian pada bagaimana ia berfungsi untuk syarikat-syarikat yang berani cuba untuk mencipta semula diri mereka sendiri. Saya percaya Air Asia telah melakukan tugas yang besar dalam promosi penerbangan udara bajet di rantau ini .






Pelancaran Air Asia
Ia adalah melalui Datuk Pahamin A. Rejab, bekas setiausaha agung Perdagangan Malaysia Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Kementerian bahawa Fernandes dapat bertemu dengan Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Oktober 2001.
AirAsia, anak syarikat banyak terhutang budi yang konglomerat milik kerajaan Malaysia, DRB-Hicom, kehilangan wang. Daripada awal, Mahathir menasihati Fernandes untuk membeli sebuah syarikat penerbangan yang sedia ada dan sebaliknya.Fernandes mencagarkan rumahnya danmenghabiskan simpanan untuk mengambil alih syarikat itu, yang terdiri daripada dua Boeing lama 737-300 jet (9M-AAA dan 9M-AAB) dan USD $ 11 juta hutang bernilai (RM40 juta), untuk 26 sen AS (satu ringgit) , dan mengubah kepada pemain industri.Lebih –lebih lagi selepas 11 September 2001, sudah pasti hari terburuk dalam sejarah penerbangan komersial apabila tiada siapa yang mahu terbang, ramai yang menganggap bahawa Fernandes telah menjadi "gila", meramalkan bahawa syarikat itu akan yang gagal.Namun, hanya satu tahun selepas mengambil alih beliau, AirAsia telah berjaya menghapuskan dan pembersihkan semua hutang. Tawaran awam awal (IPO) pada November 2004 telah terlebih langganan sebanyak 130 peratus.
Fernandes berkata pengaturan masa itu sebenarnya sempurna: Sejak 11 September 2001, kos pajakan pesawat telah turun 40%. Selain itu, syarikat penerbangan mengurangkan kakitangan yang berpengalaman sedia ada. Beliau percaya pelancong Malaysia akan memeluk perkhidmatan dengan kadar udara yang akan menjimatkan masa dan wang mereka, terutama sekali dalam ekonomi yang gawat. Itulah sebab airasia menjadi salah satu syarikat penerbangan paling berjaya di dunia tanpa perkhidmatan lebih, Ryanair Ireland (yang seterusnya dimodelkan selepas Southwest Airlines di Amerika Syarikat). Fernandes berfikirkan bahawa kira-kira 50 peratus daripada pelancong ke atas syarikat-syarikat penerbangan bajet Asia adalah melalui risalah yang pertama kali. Sebelum AirAsia, beliau menganggarkan bahawa hanya enam peratus rakyat Malaysia yang pernah mengembara dalam kapal terbang.



Pada tahun 2007, Tony Fernandes memulakan rantaian hotel, Hotel Tune, berdasarkan konsep tanpa perkhidmatan lebih. Hotel Tune yang pertama telah dibuka di persimpangan Jalan Sultan Ismail dan Jalan Tuanku Abdul Rahman di tengah-tengah Kuala Lumpur.Peluasan dalam kerja-kerja sebagai lebih banyak hotel akan dibuka di seluruh Malaysia.Satu lagi Hotel Tune yang baru akan dibuka tidak lama lagi di Bali, Indonesia.
Sehingga tahun 2009, Fernandes juga Presiden Liga Bola Keranjang ASEAN (ABL). Fernandes telah menyatakan bahawa ia sentiasa menjadi impian untuk terlibat dengan pembangunan sukan di rantau ASEAN.




Fernandes merupakan pasukan baru Team Lotus, yang berlumba-lumba dalam musim 2010 Formula One, dan mempunyai catatan untuk tahun 2011, walaupun dengan kontroversi tentang nama Lotus. Pertikaian menamakan dengan Kumpulan Lotus adalah sebahagiannya diselesaikan dengan keputusan bahawa Fernandes pemilik undang-undang nama Team Lotus dan jenama dalam Formula One, walaupun Group Lotus telah dipasang rayuan.

Kereta Caterham
Pada 27 April 2011, Pasukan Lotus Enterprise pemilik Tony Fernandes mengumumkan bahawa pasukannya telah membeli Kereta Caterham.

Fernandes adalah pemin kelab Inggeris West Ham United dan telah terlibat dalam perbincangan mengenai pengambilalihan kelab itu. Pada bulan Mei 2011, Fernandes telah dikaitkan dengan membeli saham dalam kelab. Pada 1 Jun 2011, suapan Twitter beliau menyatakan bahawa dia telah membuat tawaran kepada lembaga West Ham, walaupun David Sullivan dan David Gold kemudiannya menolak tawaran ini.
Queens Park Rangers
Pada 18 Ogos 2011, beliau diumumkan sebagai pemegang saham majoriti Queens Park Rangers, setelah membeli saham Bernie Ecclestone 66%. Beliau juga dinamakan sebagai pengerusi QPR Holdings Ltd.










Tony di indonesia

Tony Fernandes mungkin akan menjual Team Lotus F1 kepada Proton. Penjualan Team Lotus F1 (tahun lalu dikenali sebagai Lotus Racing F1) dilakukan untuk menyelesai pertikaian hak penggunaaan nama ‘Lotus’ di antara Proton dan pihak Tony Fernandez. Dia merupakan prinsipal kepada pasukan Team Lotus F1 dan salah seorang daripada 3 pemilik pasukan itu selain Datuk Kamaruddin Meranun (Ketua Eksekutif Air Asia berhad) dan SM Nasaruddin SM Nasimuddin (CEO Naza Group). Proton memfailkan saman kepada Tony Fernandes kerana menggunakan jenama ‘Lotus‘, kata Proton, hanya Proton sahaja yang layak mennggunakan nama Lotus kerana Proton telah membeli Lotus Group. Kes saman menyaman di antara Proton dengan pihak Tony masih belum selesai dan kini masih di dengar di Mahkamah Tinggi Britain. Sekali pandang, kes macam ini agak memalukan juga. Dua orang rakyat Malaysia berebut nama.



Tony Fernandes usaha kerasnya dan pencapaiannya melaluiAirAsia, Dalam masa setahun, AirAsia berubah menjadi syarikat penerbangan tambah rendah yang sungguh berjaya! Dari blog Tony Fernandes, kami menjumpai inspirasi untuk kami maju selangkah dari tahap yang kami capai sekarang ini. Yepp, we are the dream chaser! Blog Tony Fernandes dan Team Lotus F1sungguh menginspirasikan. Jika Anda mencari suntikan motivasi, pergilah ke blog Tony Fernandes, bacalah tulisannya, lakaran terus dari sebuah hati.






Di tangan Tony Fernandes, sesuatu yang mustahil biasa menjadi kenyataan. Ketika naik pesawat terbang menjadi gaya hidup mewah, Tony malah menyulapnya sebagai hal biasa untuk semua orang. Dengan slogan Now Everyone Can Fly�, beliau membuat semua orang biasa terbang dengan Air Asia miliknya. Ya, Tony tidak saja mengubah peta industri penerbangan di Asia dengan kehadiran Air Asia, tetapi juga membawa banyak pembaharuan di Indonesia dengan konsep low cost carrier (LCC).

Air Asia berkembang sangat pesat. Berdasarkan data Ditjen Perhubungan Udara, tahun 2009 jumlah penumpangnya untuk penerbangan internasional mencapai 1,98 juta orang dengan peningkatan 40,09%. Sementara untuk penerbangan domestik, ada 1,45 juta penumpang dengan peningkatan 4,34%. Target Tony ialah 60 unit pesawat pada 2011.



Tune Hotel, pengalaman tidur di hotel bintang 5, tetapi dengan harga bintang 1.Tune Hotel pertama kali beroperasi di Malaysia. Bagaimana dengan di Indonesia tetapi pada 6 November 2009 Tune Hotel secara rasmi dibuka di Bali, sebanyak dua cabang sekaligus: di Kuta dan Seminyak. Hebatnya, baru dibuka, pelanggannya meningkat mencapai 90%. Sambutan mendorong menyebabkan mula Tune Hotel berkembang. sayapnya ke Jakarta, Bandung, Surabaya, Yogyakarta dan Solo. Manakala Thailand, Vietnam, Myanmar, Filipina, Cina, Inggris, Prancis dan Australia terus menjadi target Tony.





Tentu saja, keberhasilan maskapai Air Asia dan Tune Hotel tidak bisa dilepaskan dari kreativitas Tony yang menjadi CEO. Intinya, Tony itu jika sudah punya kemahuan, Tidak ada kata tidak mungkin, pasti bisa, � ujar Dharmadi, Indonesia Pengarah Air Asia Indonesia, Beliau berkata Tony sangat gigih dan bersikap inovatif. Tony juga dikatakan seorang yang berani out of the box, tetapi masih tetap di jalurnya (on the track),� ungkap mahaguru pemasaran dari MarkPlus&Co. Tony biasa berhitung dengan cermat, sehingga tidak boleh buang duit sesuatu. Justru kegilaan Tony pada kewangan itulah yang membuatnya tetap low budget, high impact, � Hermawan menjelaskan.





Tony sering mengajak diskusi secara tak terduga. Bisa tiba-tiba dia (Tony) menelepon, (kirim) SMS atau e-mail, � ucap Dharmadi. Pembicaraan formal ataupun informal dilakukan saat makan siang bersama atau kesempatan lain. Selain itu, untuk memantau perkembangan perniagaan, Tony bijak menggunakan BlackBerry dan laptop.

Dharmadi juga berkata, banyak idea gila yang diwujudkan oleh Tony dan bergagasan tinggi. Umpamanya, idea membuka jalur Singapura-Kuala Lumpur (KL) dengan pesawat Air Asia. Tony faham bahwa keadaan politik dan khususnya Pemerintah Singapura, sebenarnya tidak memungkinkan ada jalan dari KL menuju Changi dengan pesawat selain Singapore Airlines. Namun, hingga detik ini Tony masih memperjuangkannya. Salah satu caranya, melakukan kempen dan publisiti penerbangan aman dan murah bagi masyarakat dan kedua negara secara aktif dan terus-menerus. Dalam masa yang sama Tony telah membuat Jet Star untuk co-branding.Tony telah mewujudkan pasaran untuk Surabaya-KL, yang kemudian diikuti pembukaan jalur KL ke beberapa kota besar lain di Indonesia.





Sekarang Tony berusaha mewujudkan penerapan LCC untuk penerbangan jarak jauh (long houl) dari Asia ke Eropah, Australia atau ke Amerika Syarikat. Salah satu cara merealisasi idea itu, menggandeng Jet Star untuk penerbangan ke Australia dan akhirnya membuka penerbangan langsung dengan pesawat Air Asia ke Australia. Ini juga sedang dicuba.





Kreativiti Tony



Dia kreatif menjimat kos. Air Asia tidak biasa sekadar member makanan no food, no VIP lounge, no newspaper atau no headpones. Maka, disinilah beliau membuat penjimatan, seperti no ticket (cukup tanda bukti tanpa nomor duduk), no middleman (jual tiket online sebanyak mungkin), tiada garbarata (minta juruterbang menyentuh landasan di titik sejauh mungkin dengan kecepatan serendah mungkin agar ban pesawat lebih awet), serta mewajibkan awak kabin membersihkan sendiri bahagian dalam pesawat, sehingga memungkinkan waktu turn around lebih cepat dan penerbangan pun lebih produktif.





Juga, ide menggunakan satu jenis dan tipe pesawat: Boeing 737-300 terbaru. Tujuannya, menekan biaya pemeliharaan. Apalagi, pesawat baru bisa mendongkrak citra dan memungkinkan mengudara lebih lama ketimbang pesawat yang sudah tua.

Tony pun gesit menambah pemasukan. Meski no food gratis di dalam pesawat, pramugari aktif menjajakan makanan dan minuman buat penumpang dengan harga yang tidak murah. Juga, besar-besaran menggarap iklan di dalam kabin.

Selain itu, Tony merekrut sumber daya manusia terbaik. Berangkat dengan keyakinan good people attract good people, dia senantiasa merekrut karyawan terbaik, sehingga mereka mampu bekerja mulai dari memberikan pertolongan pertama hingga mengurus bagasi.

Kreativitas lain Tony, menciptakan budaya kerja egaliter. Latar belakangnya di Warner Music mendukung itu. Sang CEO ini tidak segan membersihkan kabin dan mencari tempat duduk sendiri, sehingga semua karyawan memiliki sense of belonging tinggi terhadap perusahaan.

Tak lupa, Tony melancarkan ide strategi membeli bahan bakar dengan membayarnya di muka demi menghindari kenaikan harga minyak.

Bagaimana bentuk kreativitas Tony dalam mengelola Tune Hotel? Sesuai dengan konsep no frill, layanan yang diberikan hotel ini sungguh-sungguh layanan mendasar. Selebihnya, untuk setiap layanan ekstra, tamu wajib membayar. Penentuan harga disesuaikan dengan musim, ketersediaan barang dan jangka waktu pemesanan. Dengan kata lain, jika reservasi kamar jauh-jauh hari, kemungkinan mendapatkan tarif kamar murah lebih besar. Sebagai informasi, tarif kamar termurah Tune Hotel sekitar Rp 68 ribu per malam. Namun, saat peak season, misalnya liburan Natal, Tahun Baru dan Lebaran, tarifnya naik berkali lipat, misalnya Rp 500 ribu semalam. Hotel ini memberlakukan masa penginapan dihitung 20 jam per malam, yaitu check in pukul 2 siang dan check out maksimal pukul 10 pagi.

“Tony sangat total dalam mewujudkan ide bisnisnya. Kemampuan akuntansi mendukungnya dalam menganalisis apakah ide-ide bisnisnya itu value for money atau tidak. Jika Tony yakin, ide segera direalisasi,� kata Sendjaja Widjaja, Direktur Utama PT Tune Hotels Regional Services Indonesia.

Itulah sebanya, di Tune Hotel, jangan harap tamu akan mendapatkan sandal, handuk, sabun atau odol gratis. Sekali lagi, untuk keperluan ekstra dikenakan biaya. Sebagai gambaran, sewa handuk Rp 17 ribu, sewa pengering rambut Rp 7 ribu, tarif AC untuk 12 jam Rp 50 ribu dan 20 jam Rp 83 ribu, serta fee Wi-Fi Rp 55 ribu untuk 24 jam.

Dijelaskan Sendjaja, pada prinsipnya ide Tune Hotel sama dengan Air Asia. Dengan kata lain, mengapa harus bayar mahal untuk sekadar terbang dari satu kota ke kota lain atau dari satu negara ke negara lain. Begitu juga halnya, mengapa mesti bayar mahal untuk sekadar tidur di hotel, jika waktunya banyak digunakan untuk jalan-jalan berwisata. “Inilah mengapa saya bisa katakan bahwa Tony salah satu creative entrepreneur di Asia,� tambahnya.

Terlepas dari ide-ide gila dalam bisnis penerbangan dan perhotelan, Dharmadi menjelaskan, Tony juga membiasakan orang-orangnya selalu berpikir kreatif. Bahkan, dia memberikan kesempatan kedua bagi tim yang melakukan kesalahan dalam mewujudkan idenya. Mereka diminta



memperbaikinya. Ada kalanya dia mendikte timnya selaiknya guru terhadap murid. Namun, caranya mendikte itu justru membuat orang merasa tidak terdikte sama sekali. “Kelebihan itu hanya Tony yang punya,� ujarnya. Betul, termasuk kelebihan dia mewujudkan mimpi sebagai pebisnis yang disegani di tingkat regional dan global.