Manual














bahan dalam blog

contoh pertama

Showing posts with label TAN SRI ANTHONY FRANCIS FERNANDES. Show all posts
THURSDAY, NOVEMBER 17, 2011
oleh Mallika A/P  Raman  M 20101000299

Pengenalan

Tan Sri Anthony Francis Fernandes dilahirkan pada 30 April 1964 di Kuala Lumpur.Kini beliau berusia umur 47 tahun.Bapanya bernama Stephen Edward Fernandes manakala ibunya bernama Ena Dorothy Fernandez. Pada usia muda, Tony selalu mengikuti ibunya seorang pengusaha kepada pihak peniaga Tupperware dan konvensyen.Beliau mendapat pendidikan di Epsom College 1977hingga1983 dan kemudian lulus dari London School of Economics pada tahun 1987. Beliau bekerja sebentar dengan Virgin Atlantic sebagai seorang juruaudit, kemudiannya menjadi pengawal kewangan untuk Rekod Virgin Richard Branson di London dari 1987 hingga 1989.



Tony telah diterima sebagai Ahli Bersekutu Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA) pada tahun 1991 dan menjadi Ahli Fellow pada tahun 1996. Apabila beliau pulang ke Malaysia, beliau menjadi pengarah termuda Urusan Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd. Walaupun seorang akauntan, Fernandes merupakan gitaris amatur dan juga telah mencapai gred 8 piano yang mana kecenderungan muzik kelihatan.Beliau bertanggungjawab untuk merevolusikan muzik etnik, nasyid dan dangdut, membawa mereka ke dalam arus perdana Malaysia kontemporari muzik.




Beliau kemudiannya menjadi naib presiden serantau Asia Tenggara serantau bagi Kumpulan Warner Music dari 1992hingga2001. Apabila Time Warner Inc mengumumkan penggabungan dengan America Online Inc., Fernandes meninggalkan untuk mengejar impiannya untuk memulakan satu syarikat penerbangan bajet tanpa perkhidmatan lebih. Walau bagaimanapun, permohonannya untuk mendapatkan lesen daripada kerajaan Malaysia telah ditolak.



Beliau Eksekutif Kumpulan Occupation Ketua Pegawai atau Pengarah of AirAsia Berhad dan pengasas Tune Group Sdn Bhd atau Pengerusi QPR Holdings Bhd.Dengan slogan "Sekarang semua orang boleh terbang". Beliau naik ke puncak dengan mengubah Air Asia. Beliau pengasas Tune Air Sdn. Bhd, yang memperkenalkan perkhidmatan syarikat penerbangan bajet pertama AirAsia kepada rakyat Malaysia . Daripada syarikat gagal penerbangan komersial, ke dalam syarikat bajet yang sangat berjaya air line tersenarai. Fernandes juga memainkan peranan penting dalam memujuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad pada pertengahan tahun 2003, untuk mencadangkan idea perjanjian langit terbuka dengan negara jiran Thailand, Indonesia, dan Singapura. Hasilnya, negara-negara ini telah diberi hak pendaratan kepada AirAsia dan diskaun penerbangan lain.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com

tOKOH
·                     Alexander Graham Bell
·                     Aristoteles
·                     Ibnu Khaldun
·                     lim goh tong
·                     Mohandas Karamchand Gandhi
·                     Putri Diana
·                     Sakichi Toyoda
·                     SUBHAS CHANDRA BOSE
·                     TAN SRI ANTHONY FRANCIS FERNANDES
·                     TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
PENULIS
·                     FAIZAH BINTI AYUB a ISMAIL M20101000297 (1)
·                     Mallika A/P Raman M 20101000299(4)



Contoh ke dua

Showing posts with label TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT. Show all posts

SUNDAY, NOVEMBER 20, 2011
oleh FAIZAH BINTI AYUB @ ISMAIL

Pendahuluan Dan Rasional Pemilihan Tokoh

Bersyukur kepada Tuhan kerana diberi kesempatan untuk berkongsi rasa syukur kerana dijadikanNya kita makhluk yang paling sempurna. Justeru, dengan kesempurnaan itu kita mampu berfikir, membuat keputusan dan mengambil pelbagai tindakan demi kelangsungan hidup. Kemampuan untuk setiap dari kita berfikir menjadikan kita insan yang unik, malah sesiapa saja dalam kalangan kita yang berjaya menggunakan potensi dan kemahiran  berfikir yang ada,  pasti akan menjadi insan yang lebih cemerlang.

Dalam ulasan yang akan saya kemukan ini, saya akan membicarakan mengenai seorang tokoh yang cukup unik, Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, atau lebih dikenali dengan gelaran Tok guru Nik Aziz. Bukan calang-calang orang insan ini, kerana disebalik susuk tubuh yang kecil,  tersimpan rahsia dan teori serta prinsip hidup tersendiri semestinya mengenai bagaimana beliau menggunakan potensi diri dan pemikirannya untuk berdiri sama tinggi , duduk sama rendah dengan nama-nama unggul terutamanya dalam kancah politik Negara.

Pemilihan tokoh ini juga bukanlah atas dasar saya berpihak kepada perjuangan parti yang didokong oleh beliau, tetapi lebih kepada persoalan  mengenai  apakah sebenarnya yang telah dijadikan prinsip, pegangan  dan cara pemikiran beliau sehingga  beliau menjadi begitu berpengaruh  dan  mempunyai karisme tersendiri dan disegani.




RINGKASAN PENGENALAN DIRI

Dilahirkan pada tahun 1931 di Kampung Pulau Melaka, Kota bharu, beliau merupakan anak kedua daripada Sembilan adik beradik. Hasil perkongsian hidup dengan isterinya iaitu Tuan Sabariah Bt Tuan Ishak, beliau dikurniakan 10 orang cahaya mata. Sebelum menjadi Menteri Besar, beliau adalah seorang guru agama yang aktif. Mula menjadi ahli PAS pada tahun 1967, kini beliau dalah mursyidul Am semenjak 1990.

Bermula dengan kehidupan orang biasa-biasa sahaja, siapa menyangka insan ini pernah dianugerahkan sebagai top 50 muslim paling berpengaruh didunia cukup membuktikan keistimewaan dan kehebatan tokoh ini.  

Jika ditinjau sepintas lalu  melalui perwatakan dan fizikal tokoh ini, saya pasti ada yang membuat persepsi negatif  terutama jika dikaitkan dengan perjuangan agama yang dibawa oleh beliau. Maka, penulisan ini diharap diterima secara penulisan akademik yang bersifat neutral.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com


Contoh ke tiga

WEDNESDAY, NOVEMBER 30, 2011



Alexander Graham Bell tidak seberapa dapat pendidikan formal, tetapi diajar baik oleh keluarganya dan belajar sendiri, begitulah ehwal Alexander Graham Bell penemu telefon yang dilahirkan pada tahun 1847 di Edinburg, Skotlandia. Minat Bell memproduksi kembali suara vokal timbul secara wajar kerana ayahnya seorang ahli dalam hal fisiologi vokal, memperbaiki pidato dan mengajar orang-orang tuli.

Bell pernah ke Boston, negara bahagian Massachusetts tahun 1871. Di sanalah pada tahun 1875 dia membuat percubaan-percubaan yang mengarah pada penemuan telefon. Dia mengumpulkan paten untuk mengukuhkan penemuannya pada bulan Februari 1876 dan mendapat imbalan beberapa minggu kemudian. (Menarik sekali untuk dicatat bahwa seorang lain bernama Elisha Gray juga mengumpulkan paten penemuan untuk pengukuhan mengenai peralatan serupa pada hari yang berlainaan dengan apa yang diperbuat Bell, hanya selisih beberapa jam saja).

Tidak lama sesudah patennya diterima, Bell mempertontonkan telefon di pameran 100 tahun kota Philadelphia. Penemuannya menarik perhatian besar publik dan mendapat penghargaan atas hasil karyanya. Tetapi, The Western Union Telegraph Company yang menawarkan ruang sebesar $100.000 buat penemuan alat itu mengelak membayarnya.Oleh itu, Bell dan kawan-kawannya, pada bulan Julai 1877, mendirikan perusahaan sendiri, nenek moyang dari American Telephone and Telegraph Company sekarang. Telefon dengan cepat dan besar-besaran mencapai kejayaan secara komersial. Sakarang ini AT & T merupakan perusahaan perniagaan yang terbesar di dunia.

Bell dan isterinya pada 1879 memegang 15 peratus saham dari perusahaan itu dan tidak dapat bayangan betapa akan fantastisnya keuntungan yang bakal diterima oleh perusahaan itu. Dalam tempoh cuma tujuh bulan, mereka sudah jual sebahagian besar saham mereka dengan harga rata-rata $250 per saham. Pada bulan November harganya sudah melesat naik jadi $1000 per saham! (Di bulan Mac itu isterinya-lah yang mendesak buru-buru jual kerana beliau khuwatir harga saham tidak akan sampai setinggi itu lagi!) Pada tahun 1881 dengan gegabah mereka jual lagi sepertiga jumlah sisa saham yang mereka miliki. Meski begitu, pada dalam tahun 1883 mereka sudah pun peroleh keuntungan seharga sekitar sejuta dolar.

Sejak penemuan telefon sudah mengorbitkan Bell jadi kaya-raya, beliau tidak pernah berhenti meneruskan penyelidikannya, dan beliau mencipta lagi pelbagai alat yang berguna walau tidak sepenting telefon. Minatnya beraneka ragam, tetapi tujuan utamanya adalah menolong orang tuli. Isterinya sendiri adalah gadis tuli yang dilatihnya sendiri. Empat anak, dua lelaki dua perempuan lahir berkat perkahwinan tetapi keempatnya mati muda. Tahun 1882 Bell jadi warganegara Amerika Syarikat dan meningal dunia pada tahun 1922.

Ukuran besar-kecilnya pengaruh Bell terletak pada penilaian besar kecilnya makna telefon itu sendiri. Pengaruh itu besar sekali kerana tidak banyak penemuan yang begitu luas digunakan orang dan begitu besar pengaruhnya dalam kehidupan sehari-hari.

Kita tempatkan Bell dalam urutan di bawah Marconi berhubung radio lebih beragam kegunaannya ketimbang telefon. Misalnya, pembicaraan lewat telefon dapat pada dasarnya dilakukan lewat radio, tetapi dalam beberapa hal (misalnya komunikasi dengan pesawat yang sedang terbang) telefon tidak boleh menggantikan fungsi radio. Kalau saja cuma faktor itu semata-mata yang jadi ukuran, Bell akan menduduki urutan jauh lebih bawah lagi daripada Marconi. Tetapi, ada dua hal yang layak dipertimbangkan. Pertama, meskipun pembicaraan telefon peribadi boleh sahaja dilakukan lewat radio, akan teramat sulitlah menggantikan seluruh sistem pertelefonan kita dengan jaringan radio yang setara. Kedua, metode pokok menyalurkan kembali suara yang dirancang Bell buat penerima telefon kebelakangan di ambil oper dan digunakan oleh penerima radio, piringan hitam dan pelbagai rupa peralatan lainnya. Itu sebabnya saya anggap pengaruh Bell cuma sedikit lebih kurang ketimbang Marconi.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com



contoh  ke empat

THURSDAY, DECEMBER 1, 2011


Nama lengkapnya adalah Waliuddin Abdurrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abi Bakar Muhammad bin al-Hasan yang kemudian masyhur dengan sebutan Ibnu Khaldun. Lahir di Tunisia pada 1 Ramadan 732 H./27 Mei 1332 M. adalah dikenal sebagai sejarawan dan bapa sosiologi Islam yang hafal Alquran sejak usia kecil. Sebagai ahli politik Islam, beliau pun dikenal sebagai bapa Ekonomi Islam, kerana pemikiran-pemikirannya tentang teori ekonomi yang logik dan realistik jauh telah dikemukakannya sebelum Adam Smith (1723-1790) dan David Ricardo (1772-1823) mengemukakan teori-teori ekonominya. Bahkan ketika memasuki usia remaja, tulisan-tulisannya sudah tersebar ke mana-mana.


Tulisan-tulisan dan pemikiran Ibnu Khaldun terlahir kerana kajiannya yang sangat dalam, pengamatan terhadap pelbagai masyarakat yang dikenalnya dengan ilmu dan pengetahuan yang luas, serta beliau hidup pula di tengah-tengah mereka dalam pengembaraannya yang luas .

Selain itu dalam tugas-tugas yang diembannya penuh dengan berbagai peristiwa, baik suka dan duka. Belaiu pun pernah menduduki jabatan penting di Fes,
Granada, dan Afrika Utara serta pernah menjadi guru besar di Universiti al-Azhar, Kairo yang dibangun oleh dinasti Fathimiyyah. Dari sinilah beliau melahirkan karya-karya yang monumental hingga saat ini. Nama dan karyanya harum dan dikenal di pelbagai penjuru dunia. Panjang sekali jika kita berbicara tentang biografi Ibnu Khaldun, namun ada tiga tempoh yang biasa kita ingat kembali dalam perjalanan hidup beliau. Tempoh pertama, masa di mana Ibnu Khaldun menuntut pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Yakni, beliau belajar Alquran, tafsir, hadis, usul fikih, tauhid, fikih madzhab Maliki, ilmu nahwu dan sharaf, ilmu balaghah, fizik dan matematik.

Dalam semua bidang kajiannya mendapatkan nilai yang sangat memuaskan dari para gurunya. Namun studinya terhenti kerana penyakit pes telah melanda selatan Afrika pada tahun 749 H. yang merenggut ribuan nyawa. Ayahnya dan sebahagian besar gurunya meninggal dunia. Beliau pun berhijrah ke Maroko selanjutnya ke Mesir; Tempoh kedua, beliau terjun dalam dunia politik dan sempat menjabat pelbagai posisi penting kenegaraan seperti qadhi al-qudhat (Hakim Tertinggi). Namun, akibat fitnah dari lawan-lawan politiknya, Ibnu Khaldun sempat juga dijebloskan ke dalam penjara.

Setelah keluar dari penjara, bermulalah tempoh ketiga kehidupan Ibnu Khaldun, iaitu berkonsentrasi pada bidang penelitian dan penulisan, beliau pun melengkapi dan merevisi catatan-catatannya yang telah lama dibuatnya. Seperti kitab al-’ibar (tujuh jilid) yang telah beliau revisi dan ditambahnya bab-bab baru di dalamnya, nama kitab ini pun menjadi Kitab al-’Ibar wa Diwanul Mubtada’ awil Khabar fi Ayyamil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawis Sulthan al-Akbar.

Kitab al-i’bar ini pernah diterjemahkan dan diterbitkan oleh De Slane pada tahun 1863, dengan judul Les Prolegomenes d’Ibn Khaldoun. Namun pengaruhnya baru terlihat setelah 27 tahun kemudian. Tepatnya pada tahun 1890, yakni saat pendapat-pendapat Ibnu Khaldun dikaji dan diadaptasi oleh sosiologi-sosiologi German dan
Austria yang memberikan pencerahan bagi para sosiologi moden.

Karya-karya lain Ibnu Khaldun yang bernilai sangat tinggi diantaranya, at-Ta’riif bi Ibn Khaldun (sebuah kitab autobiografi, catatan dari kitab sejarahnya); Muqaddimah (pendahuluan atas kitab al-’ibar yang bercorak sosiologis-historis, dan filosofis); Lubab al-Muhassal fi Ushul ad-Diin (sebuah kitab tentang permasalahan dan pendapat-pendapat teologi, yang merupakan ringkasan dari kitab Muhassal Afkaar al-Mutaqaddimiin wa al-Muta’akh-khiriin karya Imam Fakhruddin ar-Razi).

Dr. Bryan S. Turner, guru besar sosiologi di Universitas of
Aberdeen, Scotland dalam artikelnya “The Islamic Review & Arabic Affairs” pada tahun 1970-an mengomentari tentang karya-karya Ibnu Khaldun. Beliau menyatakan, “Tulisan-tulisan sosial dan sejarah dari Ibnu Khaldun hanya satu-satunya dari tradisi intelektual yang diterima dan diakui di dunia Barat, terutama ahli-ahli sosiologi dalam bahasa Inggeris (yang menulis karya-karyanya dalam bahasa Inggeris).” Salah satu tulisan yang sangat menonjol dan popular adalah muqaddimah (pendahuluan) yang merupakan buku terpenting tentang ilmu sosial dan masih terus dikaji hingga saat ini.

Bahkan buku ini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa. Di sini Ibnu Khaldun menganalisis apa yang disebut dengan ‘gejala-gejala sosial’ dengan metoda-metodanya yang masuk akal yang dapat kita lihat bahawa beliau menguasai dan memahami akan gejala-gejala sosial tersebut. Pada bab ke dua dan ke tiga, beliau berbicara tentang gejala-gejala yang membezakan antara masyarakat primitif dengan masyarakat moden dan bagaimana sistem pemerintahan dan urusan politik dalam masyarakat.

Bab ke dua dan ke empat berbicara tentang gejala-gejala yang berkaitan dengan cara berkumpulnya manusia serta menerangkan pengaruh faktor-faktor dan lingkungan geografis terhadap gejala-gejala ini. Bab ke empat dan ke
lima, menerangkan tentang ekonomi dalam individu, bermasyarakat mahupun negara. Sedangkan bab ke enam berbicara tentang pedagogi, ilmu dan pengetahuan serta alat-alatnya. Sungguh mengagumkan sekali sebuah karya di abad ke-14 dengan lengkap menerangkan hal ehwal sosiologi, sejarah, ekonomi, ilmu dan pengetahuan. Ia telah menjelaskan terbentuk dan lenyapnya negara-negara dengan teori sejarah.

Ibnu Khaldun sangat meyakini sekali, bahwa pada dasarnya negera-negara berdiri bergantung pada generasi pertama (pendiri negara) yang memiliki tekad dan kekuatan untuk mendirikan negara. Lalu, disusul oleh generasi ke dua yang menikmati kestabilan dan kemakmuran yang ditinggalkan generasi pertama. Kemudian, akan datang generasi ke tiga yang tumbuh menuju ketenangan, kesenangan, dan terbujuk oleh materi sehingga sedikit demi sedikit bangunan-bangunan spiritual melemah dan negara itu pun hancur, baik akibat kelemahan internal maupun kerana serangan musuh-musuh yang kuat dari luar yang selalu mengawasi kelemahannya.

Ada beberapa catatan penting dari sini yang dapat kita ambil bahan pelajaran. Bahawa Ibnu Khaldun menjunjung tinggi ilmu pengetahuan dan tidak meremehkan akan sebuah sejarah. Beliau adalah seorang peneliti yang tidak kenal lelah dengan dasar ilmu dan pengetahuan yang luas. Beliau selalu memperhatikan akan komuniti-komuniti masyarakat. Selain seorang pejabat penting, beliau pun seorang penulis yang produktif. Beliau menghargai akan tulisan-tulisannya yang telah di buat. Bahkan ketidaksempurnaan dalam tulisannya ia lengkapi dan perbaharui dengan memerlukan waktu dan kesabaran. Sehingga karyanya benar-benar berkualiti, yang di adaptasi oleh situasi dan keadaan.

Kerana pemikiran-pemikirannya yang bijak Ibnu Khaldun dipandang sebagai peletak dasar ilmu-ilmu sosial dan politik Islam. Dasar pendidikan Alquran yang diterapkan oleh ayahnya menjadikan Ibnu Khaldun mengerti tentang Islam, dan giat mencari ilmu selain ilmu-ilmu keislaman. Sebagai Muslim dan hafidz Al-Quran, beliau menjunjung tinggi akan kehebatan Al-Quran. Sebagaimana dikatakan olehnya, “Ketahuilah bahwa pendidikan Alquran termasuk syiar agama yang diterima oleh umat Islam di seluruh dunia Islam. Oleh kerena itu pendidikan Alquran dapat meresap ke dalam hati dan memperkuat iman. Dan pengajaran Al-Quran pun patut diutamakan sebelum mengembangkan ilmu-ilmu yang lain.”

Jadi, nilai-nilai spiritual sangat di utamakan sekali dalam kajiannya, di samping mengkaji ilmu-ilmu lainnya. Kehancuran suatu negara, masyarakat, atau pun secara individu dapat disebabkan oleh lemahnya nilai-nilai spritual. Pendidikan agama sangatlah penting sekali sebagai dasar untuk menjadikan insan yang beriman dan bertakwa untuk kemaslahatan umat. Itulah kunci keberhasilan

Ibnu Khaldun,  wafat di Kairo Mesir pada masa bulan suci Ramadan  pada tanggal 25 Ramadan 808 H./19 Maret 1406 M.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com




Contoh kelima

WEDNESDAY, NOVEMBER 30, 2011


Sejarah perjuangan kemerdekaan negara India adalah sesuatu yang unik dan berbeza sekiranya dibandingkan dengan perjuangan kemerdekaan di negara-negara Asia yang lain. Kemerdekaan India yang dicapai pada 15 Ogos 1947  bukan sahaja hasil usaha daripada perjuangan nasionalis-nasionalis dalam negara India seperti Mahatma Gandhi, Jawaharlal Nehru dan lain-lain. Akan tetapi, turut melibatkan perjuangan Subhas Chandra Bose dari luar negara India. Keunikan perjuangan nasionalis-nasionalis India turut dapat dilihat melalui pergerakan-pergerakan pembebasan India daripada belenggu British yang diadakan oleh nasionalis-nasionalis India dari luar India iaitu di Asia sebelum era perang dunia kedua.
 
Subhas Chandra Bose merupakan pemimpin revolusioner yang muncul pada era kontemporari India iaitu ketika era penglibatan Mahatma Gandhi secara aktif dalam politik India. Beliau lebih dikenali sebagai “Netaji Subhas Chandra Bose”.
Beliau dikategorikan sebagai seorang pemimpin yang ekstremis dan hal ini dapat dibuktikan melalui pemikiran politik yang diperjuangkan oleh Netaji ke arah pencapaian kemerdekaan India secara sepenuhnya. Semangat patriotik dan nasionalisme yang begitu membara dalam jiwa Netaji telah mendorong beliau melibatkan diri secara aktif dalam arena politik serta perjuangannya dalam usaha membebaskan India daripada belenggu British memang tidak dapat dinafikan. Pengorbanan beliau semata-mata untuk tanah airnya dapat dibuktikan dengan kesanggupan beliau melancarkan gerakan-gerakan secara radikal sehingga beliau dipenjarakan sebanyak 11 kali. Tambahan, Netaji tergolong dalam kalangan pemimpin-pemimpin nasionalis ekstrim seperti Tilak dan Lala Rajpat Rai yang menjadi buruan kerajaan British. Netaji Subhas Chandra Bose juga merupakan pemimpin India serta Presiden Kongres yang begitu penting. Malahan, beliau dipercayai telah membesar dalam era kebangkitan naionalisme di India dan ianya telah mempengaruhi pemikiran dan ideologi politiknya selain daripada pengaruh  Swami Vivekananda




2.0 LATARBELAKANG KEPIMPINAN

Era antara tahun 1920 hingga 1947 merupakan era yang penting dalam sejarah kebangkitan nasionalisme negara India. Sepanjang era ini terdapat beberapa pemimpin seperti Mahatma Gandhi, Deshbandhu Chittaranjan Das atau lebih dikenali sebagai C.R.Das, Jawaharlal Nehru, dan  Maulana Abdul Kalam Azad memainkan peranan serta tanggungjawab masing-masing dalam usaha mencapai kemerdekaan India mengikut pemikiran politik dan perspektif masing-masing. Selain itu juga, pemimpin revolusioner iaitu Netaji Subhas Chandra Bose telah muncul pada era tersebut. Perjuangan beliau telah bermula sejak beliau meletak jawatannya dalam ICS pada 18 Mei 1921sehingga kehilangan beliau dalam nahas kapal terbang pada tahun 1945.

Perjuangan Netaji Subhas Chandra Bose selama 25 tahun menunjukkan kewibawaan serta boleh mengkategorikan beliau sebagai pemimpin antarabangsa. Kepimpinan Netaji Subhas Chandra Bose begitu menyerlah dan beliau dikategorikan sebagai seorang pemimpin sosialis yang radikal berdasarkan pemikiran politik yang diperjuangkan oleh beliau sepanjang kehidupannya dalam arena politik. Buktinya Ahmad Boestaman sendiri menyatakan bahawa beliau begitu terharu dengan kepimpinan Netaji di Asia dan melabelkan Netaji sebagai pemimpin radikal serta menyerupai kepimpinan Soekarno iaitu pemimpin Indonesia. Oleh demikian, latar belakang kepimpinan politik Netaji dapat dilihat berdasarkan 2 peringkat iaitu perjuangannya dalam India dan luar negara. Selain itu, perjuangan beliau di India dapat dibahagikan kepada dua peringkat iaitu dari tahun 1921 sehingga 1931 serta selepas Netaji pulang dari Eropah iaitu dari tahun 1936 dan seterusnya. Selain itu, kepimpinan beliau di India, Jerman, dan Asia akan menjelaskan teori kepimpinan sosialis yang dipraktikkan oleh Netaji.

Benode C.Chowdhuri dalam karyanya “Evolution of Netaji” mengkategorikan jangkamasa sehingga tahun 1927 sebagai era perkembangan dan pembentukan diri Netaji Subhas Chandra Bose dalam arena politik. Sepanjang jangkamasa tersebut, beliau dipercayai mendapat pendedahan yang luas serta banyak mempelajari susur galur perkembangan politik India di bawah kepimpinan C.R.Das. Manakala, Netaji dikatakan  mengaplikasikan segala ilmu yang diperolehi daripada C.R.Das selepas dibebaskan daripada Penjara Mandalay, Burma. Apabila mengimbas kembali latarbelakang kepimpinan politik Netaji Subhas Chandra Bose, beliau telah mula terlibat dalam arena politik di bawah kepimpinan C.R.Das pada tahun 1921. Tahun 1921 merupakan era yang begitu genting dalam sejarah kemerdekaan India kerana Mahatma Gandhi telah mula melaksanakan gerakan non-cooperation dalam parti Kongres Kebangsaan India (KKI) atau Indian National Congress (INC) sebagai usaha membentuk kerajaan sendiri di India. Pelaksanaan gerakan non-cooperation turut boleh diklasifikasikan sebagai faktor lain mendorong Netaji meletak jawatannya dalam ICS.

Setelah meletak jawatan dalam ICS, Netaji telah berjumpa dengan Mahatma Gandhi pada 16 Julai 1921 di Mumbai (Bombay) bagi membincangkan kesudian beliau untuk terlibat dalam politik dan menyatakan keinginannya untuk memberikan sumbangan dalam usaha mendapatkan kemerdekaan India. Tambahan, Netaji turut mengadakan perjumpaan dengan Gandhiji bertujuan untuk mendapatkan nasihat berkenaan dengan aktiviti-aktiviti politik yang akan diadakan pada masa hadapan. Malahan, perbezaan haluan dan falsafah antara Mahatma Gandhi telah dirasai oleh Netaji Subhas Chandra Bose setelah mendapat maklumbalas terhadap tiga persoalan yang dikemukakan oleh beliau kepada Gandhiji.

Netaji tidak begitu puas hati dan mendapati falsafah kepimpinan Mahatma Gandhi tidak akan memberikan implikasi positif dalam usaha mencapai kemerdekan India.

Mahatma Gandhi telah menghantar Subhas Chandra Bose supaya melaporkan dirinya di bawah kepimpinan C.R.Das. Maka pada pertengahan bulan Julai 1921, Netaji telah berjumpa dan melaporkan dirinya di bawah kepimpinan C.R.Das Penglibatan Netaji Subhas Chandra Bose di bawah kepimpinan C.R.Das merupakan permulaan kepada beliau dalam arena politik. Ciri-ciri kepimpinan C.R.Das begitu mengkagumkan Netaji sehingga beliau menjadi pengikut yang begitu setia. Buktinya, Sitanshu Das dalam karyanya Subhas:a political biography  menyatakan C.R.Das sebagai penasihat politik atau  political mentor  kepada Subhas Chandra Bose pada peringkat awal.

Pada peringkat awal, C.R.Das selaku Presiden Bengal Provincial Congress Committee (B.P.C.C) telah melantik Netaji Subhas Chandra Bose  sebagai  Pengetua bagi Kolej Kebangsaan atau National College di Calcuttaserta selaku setiausaha dalam   Jabatan Publisiti Manakala, C.R.Das turut memberikan Netaji tanggungjawab mengetuai National Volunteer Corp (NVC)  pada bulan November 1921 Antara ketiga-tiga jawatan tersebut, kedudukan Netaji sebagai setiausaha bahagian publisiti dalam B.P.C.C dan ketua NVC merupakan jawatan yang paling penting dan melibatkan tanggungjawab yang berat. Kepimpinan Netaji sebagai setiausaha dalam bahagian publisiti B.P.C.C dapat menunjukkan pemikiran politiknya yang terbuka dan ekstrim. Selain itu, kesanggupan C.R.Das memberikan tanggungjawab penting kepada Netaji  yang tidak memiliki sebarang pengalaman memimpin dalam bidang politik membuktikan keyakinan  dan kepercayaan yang tinggi terhadap kebolehan Subhas Chandra Bose. Keyakinan ini muncul dalam diri C.R.Das setelah melihat semangat Subhas Chandra Bose yang begitu tinggi dalam memberikan khidmatnya bagi negara India dan masyarakatnya. C.R.Das telah menyedari keikhlasan dan kesanggupan Subhas Chandra Bose melalui surat yang dihantar oleh beliau ketika bekerja dalam ICS kepada C.R.Das. Walaubagaimanapun, tindakan C.R.Das memberikan Subhas Chandra tanggungjawab yang besar telah mewujudkan ketidakpuasan di kalangan ahli-ahli dalam B.P.C.C terutamanya pengikut-pengikut ortodoks Mahatma Gandhi.
 
Prasangka ahli-ahli B.P.C.C terhadap Netaji telah diatasi  melalui kecekapan kepimpinan yang diamalkan serta diaplikasikan oleh beliau. Misalnya, Netaji yang dilantik sebagai Pengetua Kolej Kebangsaan  pada tahun 1921 dipercayai mengendalikannya secara sistematik dan cekap Kolej Kebangsaan ini telah ditubuhkan oleh C.R.Das di Calcutta dan Dacca berdasarkan polisi gerakan non-cooperation yang diperjuangkan oleh Mahatma Gandhi. Maka, Netaji selaku Pengetua kolej tersebut telah bertindak mengimplementasikan pelajaran-pelajaran yang berunsur nasionalisme dan pengorbanan di kalangan pelajar-pelajar Pendek kata, Netaji tidak hanya menitikberatkan kepada perkembangan pendidikan dan intelektual seseorang pelajar. Manakala, Netaji berusaha menyebarkan dan berkongsi segala ilmu yang diperolehinya di Cambridge. Tujuan utama Netaji adalah menanam semangat nasionlisme dalam jiwa setiap individu terutamanya dalam diri setiap kaum muda yang akan memimpin India di masa hadapan.

NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com


THURSDAY, DECEMBER 1, 2011




Mohandas Karamchand Gandhi (2 Oktober 186930 Januari1948) juga dipanggil Mahatma Gandhi (bahasa Sansekerta: "jiwa agung") adalah seorang pemimpin spiritual dan politikus dari India.
Pada masa kehidupan Gandhi, banyak negara yang merupakankoloni Britania Raya. Penduduk di koloni-koloni tersebut mendambakan kemerdekaan agar dapat memerintah negaranya sendiri.
Gandhi adalah salah seorang yang paling penting yang terlibat dalam Gerakan Kemerdekaan India. Dia adalah aktivis yang tidak menggunakan kekerasan, yang mengusung gerakan kemerdekaan melalui aksi demonstrasi damai.


BIOGRAFI


Mohandas Karamchand Gandhi




Gandhi lahir pada 2 Oktober 1869 di  Gujarat  India. Beberapa dari anggota keluarganya bekerja pada pihak pemerintah. Saat remaja, Gandhi pindah ke London untuk mempelajari hukum. Setelah dia menjadi peguam, beliau pergi ke Afrika Selatan, sebuah koloni Inggeris, di mana beliau mengalami diskriminasi ras yang dinamakan apartheid. Beliau kemudian memutuskan untuk menjadi seorang aktivis politik agar dapat mengubah hukum-hukum yang diskriminatif tersebut. Gandhi pun membentuk sebuah gerakan  tidak kekerasan.
Beliau  dengan kerjayanya sebagai seorang pengacara di Afrika Selatan, di mana beliau menemukan berbagai persoalan ras untuk pertama kalinya. Suatu ketika, dalam perjalanan di atas kereta api menuju Pretoria, Gandhi diminta meninggalkan kerusi penumpang kelas pertama yang ditumpanginya meskipun ia telah membayar tiketnya. Kondektur kereta api yang berkulit putih itu dengan sinis mengatakan bahwa selain orang kulit putih tidak diperkenankan menempati kerusi kelas utama. Tetapi Gandhi menolak dan bersikap keras untuk tetap menempati kerusi yang telah dibayarnya itu. Kerana penolakan ini, sang konduktur menurunkannya di sebuah stesyen kecil.
Oleh , itulah salah satu kejadian yang kemudian membuatnya selalu berjuang untuk keadilan. Beliau selalu mencontohkan bahawa kita dapat melawan ketidak adilan tanpa melakukan kekerasan. Semasa di Afrika Selatan-lah Gandhi mulai mengembangkan idenya yang disebut Ahimsa atau anti-kekerasan, dan mengajarkan orang-orang India yang hidup di sana bagaimana menerapkan Ahimsa untuk mengatasi berbagai ketidak adilan yang mereka alami. Metode yang disebut juga sebagai perlawanan pasif atau anti-bekerjasama dengan mereka yang melakukan ketidak-adilan. Gandhi yakin bahwa, dengan menolak-bekerjasama, si oknum akhirnya akan menyedari kesalahannya dan kemudian menghentikan sikap tidak adilnya.

Ketika kembali ke India, beliau membantu dalam proses kemerdekaan India dari jajahan Inggeris; hal ini memberikan inspirasi bagi rakyat di koloni-koloni lainnya agar berjuang mendapatkan kemerdekaannya dan memecah Kemaharajaan British untuk kemudian membentuk Persemakmuran.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com

TUESDAY, DECEMBER 6, 2011










Sakichi Toyoda adalah seorang penemu dan industrialis Jepun. Beliau dilahirkan di Kosai, Shizuoka. Anak seorang tukang kayu miskin, Toyoda ini disebut sebagai "Raja Penemu Jepun". Karir Sakichi Toyoda sering disebut sebagai bapa revolusi industri Jepun. Beliau juga merupakan pengasa Toyota Industries Co, Ltd. Lahir pada 14 Februari 1867 (1867/02/14) di Jepun dan meninggal  dunia pada tanggal 30 Oktober 1930 di Jepun.





Beliau menciptakan pelbagai perangkat tenun. Penemuan yang paling terkenal adalah kekuatan otomatis tenun di mana ia menerapkan prinsip Jidoka (otonom otomatisasi). Prinsip Jidoka, yang bererti bahawa mesin berhenti sendiri bila masalah terjadi, kemudian menjadi bagian dari Toyota Production System.


Toyoda mengembangkan konsep 5 konsep iaitu Ketika terjadi masalah, bertanya 'mengapa' lima kali untuk mencuba untuk menemukan sumber masalahnya, kemudian dimasukkan ke tempat sesuatu untuk mencegah masalah tersebut dari berulang. Konsep ini digunakan sekarang sebagai bahagian dari bersandar menerapkan metodologi untuk memecahkan masalah, meningkatkan kualiti, dan mengurangkan  kos.


Sejarah



Toyota Motor Corporation didirikan pada September 1933 sebagai divisi kereta Pabrik Tenun Otomatis Toyota. Divisi kereta perusahaan tersebut kemudian dipisahkan pada 27 Ogos 1937 untuk menciptakan Toyota Motor Corporation seperti saat ini.


Berangkat dari industri tekstil, Toyota menancapkan diri sebagai salah satu pabrikan otomotif yang cukup terkemuka di seluruh dunia. Mereka yang memproduksi 1 mobil tiap 6 detik ini ternyata menggunakan penamaan Toyota lebih kerana penyebutannya lebih enak daripada memakai nama keluarga pendirinya, Toyoda. Inilah beberapa tonggak menarik perjalanan Toyota.


Toyota merupakan pabrikan  kereta terbesar ketiga di dunia dalam unit sales dan net sales. Pabrikan terbesar di Jepun ini menghasilkan 5,5 juta unit mobil di seluruh dunia. Jika dihitung, angka ini bersamaan dengan memproduksi 1 unit mobil dalam 6 detik.


Dibandingkan dengan industri-industri otomotif lain yang menggunakan nama pendirinya sebagai mereka dagang seperti Honda yang didirikan oleh Soichiro Honda, Daimler-Benz (Gottlieb Daimler dan Karl Benz), Ford (Henry Ford), nama Toyoda tidaklah dipakai sebagai mereka kerana berangkat dari pemikiran sederhana dan visi waktu itu, penyebutan Toyoda kurang enak didengar dan tidak akrab dikenal sehingga diplesetkan menjadi Toyota.


Sakichi Toyoda lahir pada bulan Februari 1867 di Shizuoka, Jepun. Beliau ini dikenal sebagai penemu sejak berusia belasan tahun. Toyoda mengabdikan hidupnya mempelajari dan mengembangkan perakitan tekstil. Dalam usia 30 tahun Toyoda menyelesaikan mesin tenun. Ini kemudian mengantarnya mendirikan cikal bakal perakitan Toyota, yakni Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. pada November 1926.


Di sini hak paten mesin tekstil otomatisnya kemudian dijual kepada Platt Brothers & Co, Ltd. dari Inggeris, Britain Raya. Hasil penjualan paten ini, dijadikan modal pengembangan divisi otomotif. Mulai tahun 1933, ketika Toyoda membangun divisi otomotif,  kemudian banyak dikendalikan oleh anaknya Kiichiro Toyoda, tiada henti menghasilkan inovasi-inovasi terdepan di zamannya. Mesin Jenis A berhasil dirampungkan pada 1934. Setahun kemudian mesin ini dicangkokkan prototipe pertama mobil penumpang mereka, A1. Divisi otomotif Toyoda juga menghasilkan truk model G1.


Pada tahun 1936 mereka meluncurkan mobil penumpang pertama mereka, Toyoda AA (Jenis itu masih menggunakan nama Toyoda). Model ini dikembangkan dari prototipe model A1 dan dilengkapi badan dan mesin A. Kendaraan ini dari awal diharapkan menjadi mobil rakyat. Konsep produk yang terus dipegang Toyota hingga sekarang.


Empat tahun menunggu dirasa cukup melahirkan perusahaan otomotif sendiri dan melepaskan diri dari industri tekstil mereka. Kemudian tahun 1937 mereka merasmikan divisi otomotif dan memakai nama Toyota, bukan Toyoda seperti nama industri tekstil. Pengambilan nama Toyota dalam bahasa Jepun terwakili dalam 8 karakter, dan delapan adalah angka keberuntungan bagi kalangan masyarakat Jepun. Alasan lain yang dianggap masuk akal adalah industri otomotif merupakan bisnis gaya hidup dan bahkan penyebutan sebuah nama (dan seperti apa kedengarannya), menjadi sisi yang begitu penting kerana nama Toyoda dianggap terlalu kaku di dalam bisnis yang dinamis sehingga diubah menjadi Toyota yang dirasa lebih baik. Tidak hairan pada tahun 1937 merupakan era penting kelahiran Toyota Motor Co, Ltd. Cikal bakal raksasa Toyota Motor Corp (TMC) sekarang.


Semangat inovasi Kiichiro Toyoda tidak pernah redup. Toyota kemudian berkembang menjadi penghasil kendaraan tangguh. Di era 1940-an, Toyota sibuk mengembangkan permodalan termasuk memasukkan perusahaan di alam bursa di Tokyo, Osaka dan Nagoya.


Setelah era Perang Dunia II berakhir, tahun 1950-an merupakan pembuktian Toyota sebagai penghasil kendaraan serba guna tangguh. Waktu itu kendaraan Jeep akrab di Jepun. Terinspirasi dari kereta ini, Toyota kemudian mengembangkan orototipe Land Cruiser yang keluar tahun 1950. Setahun kemudian meluncurkan secara rasmi model awal Land Cruiser yakni model BJ.
NOTA: teks penuh ada dalam blog sila rujuk blog http://ilhampemikir.blogspot.com

TUESDAY, DECEMBER 6, 2011


Aristoteles dilahirkan di kota Stagira, Macedonia, 384 SM. Ayahnya seorang ahli fisika kenamaan. Pada umur tujuh belas tahun Aristoteles pergi ke Athena belajar di Akademi Plato. Dia menetap disana selama dua puluh tahun hingga tak lama Plato meninggal dunia. Dari ayahnya, Aristoteles mungkin memperoleh dorongan minat di bidang biologi dan “pengetahuan praktis”. Di bawah asuhan Plato dia menanamkan minat dalam hal spekulasi filosofis.
Pada tahun 342 SM Aristoteles pulang kembali keMacedonia, menjadi guru seorang anak raja umur tiga belas tahun yang kemudian dalam sejarah terkenal dengan Alexander Yang Agung. Aristoteles mendidik si Alexander muda dalam beberapa tahun. Di tahun 335 SM, sesudah Alexander naik tahta kerajaan, Aristoteles kembali ke Athena dan di situ dibukanya sekolahnya sendiri, Lyceum. Dia berada di Athena dua belas tahun, satu masa yang berbarengan dengan karier penaklukan militer Alexander. Alexander tidak minta nasehat kepada bekas gurunya, tetapi dia berbaik hati menyediakan dana buat Aristoteles untuk melakukan penyelidikan-penyelidikan. Mungkin ini merupakan contoh pertama dalam sejarah seorang ilmuwan menerima jumlah dana besar dari pemerintah untuk maksud-maksud penyelidikan dan sekaligus merupakan yang terakhir dalam abad-abad berikutnya.
Walau begitu, pertaliannya dengan Alexander mengandung pelbagai bahaya. Aristoteles menolak secara prinsipil cara kediktatoran Alexander dan tatkala si penakluk Alexander menghukum mati sepupu Aristoteles dengan tuduhan menghianat, Alexander punya pikiran pula membunuh Aristoteles. Di satu pihak Aristoteles kelewat demokratis di mata Alexander, dia juga punya hubungan erat dengan Alexander dan dipercaya oleh orang-orang Athena. Tatkala Alexander mati tahun 323 SM golongan anti-Macedonia memegang tampuk kekuasaan di Athena dan Aristoteles pun didakwa kurang ajar kepada dewa. Aristoteles, teringat nasib yang menimpa Socrates 76 tahun sebelumnya, lari meninggalkan kotasambil berkata dia tidak akan diberi kesempatan kedua kali kepada orang-orang Athena berbuat dosa terhadap para filosof. Aristoteles meninggal di pembuangan beberapa bulan kemudian di tahun 322 SM pada umur enam puluh dua tahun.
Aristoteles dengan muridnya, AlexanderHasil murni karya Aristoteles jumlahnya mencengangkan. Empat puluh tujuh karyanya masih tetap bertahan. Daftar kuno mencatat tidak kurang dari seratus tujuh puluh buku hasil ciptaannya. Bahkan bukan sekedar banyaknya jumlah judul buku saja yang mengagumkan, melainkan luas daya jangkauan peradaban yang menjadi bahan renungannya juga tak kurang-kurang hebatnya. Kerja ilmiahnya betul-betul merupakan ensiklopedi ilmu untuk jamannya. Aristoteles menulis tentang astronomi, zoologi, embryologi, geografi, geologi, fisika, anatomi, physiologi, dan hampir tiap karyanya dikenal di masa Yunani purba. Hasil karya ilmiahnya, merupakan, sebagiannya, kumpulan ilmu pengetahuan yang diperolehnya dari para asisten yang spesial digaji untuk menghimpun data-data untuknya, sedangkan sebagian lagi merupakan hasil dari serentetan pengamatannya sendiri.
Untuk menjadi seorang ahli paling jempolan dalam tiap cabang ilmu tentu kemustahilan yang ajaib dan tak ada duplikat seseorang di masa sesudahnya. Tetapi apa yang sudah dicapai oleh Aristoteles malah lebih dari itu. Dia filosof orisinal, dia penyumbang utama dalam tiap bidang penting falsafah spekulatif, dia menulis tentang etika dan metafisika, psikologi, ekonomi, teologi, politik, retorika, keindahan, pendidikan, puisi, adat-istiadat orang terbelakang dan konstitusi Athena. Salah satu proyek penyelidikannya adalah koleksi pelbagai negeri yang digunakannya untuk studi bandingan.
Mungkin sekali, yang paling penting dari sekian banyak hasil karyanya adalah penyelidikannya tentang teori logika, dan Aristoteles dipandang selaku pendiri cabang filosofi yang penting ini. Hal ini sebetulnya berkat sifat logis dari cara berfikir Aristoteles yang memungkinkannya mampu mempersembahkan begitu banyak bidang ilmu. Dia punya bakat mengatur cara berfikir, merumuskan kaidah dan jenis-jenisnya yang kemudian jadi dasar berpikir di banyak bidang ilmu pengetahuan. Aristoteles tak pernah kejeblos ke dalam rawa-rawa mistik ataupun ekstrim. Aristoteles senantiasa bersiteguh mengutarakan pendapat-pendapat praktis. Sudah barang tentu, manusia namanya, dia juga berbuat kesalahan. Tetapi, sungguh menakjubkan sekali betapa sedikitnya kesalahan yang dia bikin dalam ensiklopedi yang begitu luas.
Pengaruh Aristoteles terhadap cara berpikir Barat di belakang hari sungguh mendalam. Di jaman dulu dan jaman pertengahan, hasil karyanya diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa Latin, Arab, Itali, Perancis, Ibrani, Jerman dan Inggris. Penulis-penulis Yunani yang muncul kemudian, begitu pula filosof-filosof Byzantium mempelajari karyanya dan menaruh kekaguman yang sangat. Perlu juga dicatat, buah pikirannya banyak membawa pengaruh pada filosof Islam dan berabad-abad lamanya tulisan-tulisannya mendominir cara berpikir Barat. Ibnu Rusyd (Averroes), mungkin filosof Arab yang paling terkemuka, mencoba merumuskan suatu perpaduan antara teologi Islam dengan rasionalismenya Aristoteles. Maimomides, pemikir paling terkemuka Yahudi abad tengah berhasil mencapai sintesa dengan Yudaisme. Tetapi, hasil kerja paling gemilang dari perbuatan macam itu adalah Summa Theologia-nya cendikiawan Nasrani St. Thomas Aquinas. Di luar daftar ini masih sangat banyak kaum cerdik pandai abad tengah yang terpengaruh demikian dalamnya oleh pikiran Aristoteles.
Kekaguman orang kepada Aristoteles menjadi begitu melonjak di akhir abad tengah tatkala keadaan sudah mengarah pada penyembahan berhala. Dalam keadaan itu tulisan-tulisan Aristoteles lebih merupakan semacam bungkus intelek yang jitu tempat mempertanyakan problem lebih lanjut daripada semacam lampu penerang jalan. Aristoteles yang gemar meneliti dan memikirkan ihwal dirinya tak salah lagi kurang sepakat dengan sanjungan membabi buta dari generasi berikutnya terhadap tulisan-tulisannya.
Beberapa ide Aristoteles kelihatan reaksioner diukur dengan kacamata sekarang. Misalnya, dia mendukung perbudakan karena dianggapnya sejalan dengan garis hukum alam. Dan dia percaya kerendahan martabat wanita ketimbang laki-laki. Kedua ide ini-tentu saja –mencerminkan pandangan yang berlaku pada jaman itu. Tetapi, tak kurang pula banyaknya buah pikiran Aristoteles yang mencengangkan modernnya, misalnya kalimatnya, “Kemiskinan adalah bapaknya revolusi dan kejahatan,” dan kalimat “Barangsiapa yang sudah merenungi dalam-dalam seni memerintah manusia pasti yakin bahwa nasib sesuatu emperium tergantung pada pendidikan anak-anak mudanya.” (Tentu saja, waktu itu belum ada sekolah seperti yang kita kenal sekarang).
Di abad-abad belakangan, pengaruh dan reputasi Aristoteles telah merosot bukan alang kepalang. Namun, saya pikir pengaruhnya sudah begitu menyerap dan berlangsung begitu lama sehingga saya menyesal tidak bisa menempatkannya lebih tinggi dari tingkat urutan seperti sekarang ini. Tingkat urutannya sekarang ini terutama akibat amat pentingnya ketiga belas orang yang mendahuluinya dalam urutan.
Istilah-istilah ciptaan aristoteles masih dipakai samapai sekarang:
Informasi, relasi, energi, kuantitas, kualitas, individu, substansi, materi, esensi, dsb.
Ahli filsafat terbesar di dunia sepanjang zaman, bapak peradaban barat, bapak eksiklopedi, bapak ilmu pengetahuan, atau guru(nya) para ilmuwan adalah berbagai julukan yang diberikan pada ilmuan ini. Berbagai termuannya seperti logika yang diebut juga ilmu mantic yaitu pengethaun tentang cara berpikir dengan baik, benar, dan sehat, membaut namanya begitu dikenal oleh setiap orang di seluruh dunia yang pernah mengecap penididkan.
Pria yang lahir di Stagmirus, Macedonia. Pada tahun 384 sM. Inilah orang pertama di dunia yang dapat membuktikan bahwa bumi bulat. Pembuktian yang dilakukaknya dengan jalan meliaht gerhana. Sepuluh jenis kata yang dikenal orang saat ini seperti. Kata kerja, kata benda, kata sifat dan sebagainya merupakan pembagian kata hasil pemikirannya. Dia jugalah yang mengatakan bahwa manusia adalah mahluk social.
Ayahnya yang bernama Nicomachus, seorang dokter di sitana Amyntas III, raja Mecodinia, kakek Alexander Agung. Meninggal ketika Aristoteles berusia 15 tahun. Karennanya, ia kemudia dipelihara oleh proxenus, pamanya- saudara dari ayahnya, pada usia 17 tahun ia masuk akademi milik plato di Athena. Dari situlahia kemudian menjadi murid plato selama 20 tahun
THURSDAY, DECEMBER 1, 2011

 


Nama lengkapnya adalah Waliuddin Abdurrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abi Bakar Muhammad bin al-Hasan yang kemudian masyhur dengan sebutan Ibnu Khaldun. Lahir di Tunisia pada 1 Ramadan 732 H./27 Mei 1332 M. adalah dikenal sebagai sejarawan dan bapa sosiologi Islam yang hafal Alquran sejak usia kecil. Sebagai ahli politik Islam, beliau pun dikenal sebagai bapa Ekonomi Islam, kerana pemikiran-pemikirannya tentang teori ekonomi yang logik dan realistik jauh telah dikemukakannya sebelum Adam Smith (1723-1790) dan David Ricardo (1772-1823) mengemukakan teori-teori ekonominya. Bahkan ketika memasuki usia remaja, tulisan-tulisannya sudah tersebar ke mana-mana.


Tulisan-tulisan dan pemikiran Ibnu Khaldun terlahir kerana kajiannya yang sangat dalam, pengamatan terhadap pelbagai masyarakat yang dikenalnya dengan ilmu dan pengetahuan yang luas, serta beliau hidup pula di tengah-tengah mereka dalam pengembaraannya yang luas .

Selain itu dalam tugas-tugas yang diembannya penuh dengan berbagai peristiwa, baik suka dan duka. Belaiu pun pernah menduduki jabatan penting di Fes,
Granada, dan Afrika Utara serta pernah menjadi guru besar di Universiti al-Azhar, Kairo yang dibangun oleh dinasti Fathimiyyah. Dari sinilah beliau melahirkan karya-karya yang monumental hingga saat ini. Nama dan karyanya harum dan dikenal di pelbagai penjuru dunia. Panjang sekali jika kita berbicara tentang biografi Ibnu Khaldun, namun ada tiga tempoh yang biasa kita ingat kembali dalam perjalanan hidup beliau. Tempoh pertama, masa di mana Ibnu Khaldun menuntut pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Yakni, beliau belajar Alquran, tafsir, hadis, usul fikih, tauhid, fikih madzhab Maliki, ilmu nahwu dan sharaf, ilmu balaghah, fizik dan matematik.

Dalam semua bidang kajiannya mendapatkan nilai yang sangat memuaskan dari para gurunya. Namun studinya terhenti kerana penyakit pes telah melanda selatan Afrika pada tahun 749 H. yang merenggut ribuan nyawa. Ayahnya dan sebahagian besar gurunya meninggal dunia. Beliau pun berhijrah ke Maroko selanjutnya ke Mesir; Tempoh kedua, beliau terjun dalam dunia politik dan sempat menjabat pelbagai posisi penting kenegaraan seperti qadhi al-qudhat (Hakim Tertinggi). Namun, akibat fitnah dari lawan-lawan politiknya, Ibnu Khaldun sempat juga dijebloskan ke dalam penjara.

Setelah keluar dari penjara, bermulalah tempoh ketiga kehidupan Ibnu Khaldun, iaitu berkonsentrasi pada bidang penelitian dan penulisan, beliau pun melengkapi dan merevisi catatan-catatannya yang telah lama dibuatnya. Seperti kitab al-’ibar (tujuh jilid) yang telah beliau revisi dan ditambahnya bab-bab baru di dalamnya, nama kitab ini pun menjadi Kitab al-’Ibar wa Diwanul Mubtada’ awil Khabar fi Ayyamil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawis Sulthan al-Akbar.
THURSDAY, DECEMBER 1, 2011


Nama lengkapnya adalah Waliuddin Abdurrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abi Bakar Muhammad bin al-Hasan yang kemudian masyhur dengan sebutan Ibnu Khaldun. Lahir di Tunisia pada 1 Ramadan 732 H./27 Mei 1332 M. adalah dikenal sebagai sejarawan dan bapa sosiologi Islam yang hafal Alquran sejak usia kecil. Sebagai ahli politik Islam, beliau pun dikenal sebagai bapa Ekonomi Islam, kerana pemikiran-pemikirannya tentang teori ekonomi yang logik dan realistik jauh telah dikemukakannya sebelum Adam Smith (1723-1790) dan David Ricardo (1772-1823) mengemukakan teori-teori ekonominya. Bahkan ketika memasuki usia remaja, tulisan-tulisannya sudah tersebar ke mana-mana.


Tulisan-tulisan dan pemikiran Ibnu Khaldun terlahir kerana kajiannya yang sangat dalam, pengamatan terhadap pelbagai masyarakat yang dikenalnya dengan ilmu dan pengetahuan yang luas, serta beliau hidup pula di tengah-tengah mereka dalam pengembaraannya yang luas .

Selain itu dalam tugas-tugas yang diembannya penuh dengan berbagai peristiwa, baik suka dan duka. Belaiu pun pernah menduduki jabatan penting di Fes,
Granada, dan Afrika Utara serta pernah menjadi guru besar di Universiti al-Azhar, Kairo yang dibangun oleh dinasti Fathimiyyah. Dari sinilah beliau melahirkan karya-karya yang monumental hingga saat ini. Nama dan karyanya harum dan dikenal di pelbagai penjuru dunia. Panjang sekali jika kita berbicara tentang biografi Ibnu Khaldun, namun ada tiga tempoh yang biasa kita ingat kembali dalam perjalanan hidup beliau. Tempoh pertama, masa di mana Ibnu Khaldun menuntut pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Yakni, beliau belajar Alquran, tafsir, hadis, usul fikih, tauhid, fikih madzhab Maliki, ilmu nahwu dan sharaf, ilmu balaghah, fizik dan matematik.

Dalam semua bidang kajiannya mendapatkan nilai yang sangat memuaskan dari para gurunya. Namun studinya terhenti kerana penyakit pes telah melanda selatan Afrika pada tahun 749 H. yang merenggut ribuan nyawa. Ayahnya dan sebahagian besar gurunya meninggal dunia. Beliau pun berhijrah ke Maroko selanjutnya ke Mesir; Tempoh kedua, beliau terjun dalam dunia politik dan sempat menjabat pelbagai posisi penting kenegaraan seperti qadhi al-qudhat (Hakim Tertinggi). Namun, akibat fitnah dari lawan-lawan politiknya, Ibnu Khaldun sempat juga dijebloskan ke dalam penjara.

Setelah keluar dari penjara, bermulalah tempoh ketiga kehidupan Ibnu Khaldun, iaitu berkonsentrasi pada bidang penelitian dan penulisan, beliau pun melengkapi dan merevisi catatan-catatannya yang telah lama dibuatnya. Seperti kitab al-’ibar (tujuh jilid) yang telah beliau revisi dan ditambahnya bab-bab baru di dalamnya, nama kitab ini pun menjadi Kitab al-’Ibar wa Diwanul Mubtada’ awil Khabar fi Ayyamil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawis Sulthan al-Akbar.
THURSDAY, DECEMBER 1, 2011


Nama lengkapnya adalah Waliuddin Abdurrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abi Bakar Muhammad bin al-Hasan yang kemudian masyhur dengan sebutan Ibnu Khaldun. Lahir di Tunisia pada 1 Ramadan 732 H./27 Mei 1332 M. adalah dikenal sebagai sejarawan dan bapa sosiologi Islam yang hafal Alquran sejak usia kecil. Sebagai ahli politik Islam, beliau pun dikenal sebagai bapa Ekonomi Islam, kerana pemikiran-pemikirannya tentang teori ekonomi yang logik dan realistik jauh telah dikemukakannya sebelum Adam Smith (1723-1790) dan David Ricardo (1772-1823) mengemukakan teori-teori ekonominya. Bahkan ketika memasuki usia remaja, tulisan-tulisannya sudah tersebar ke mana-mana.


Tulisan-tulisan dan pemikiran Ibnu Khaldun terlahir kerana kajiannya yang sangat dalam, pengamatan terhadap pelbagai masyarakat yang dikenalnya dengan ilmu dan pengetahuan yang luas, serta beliau hidup pula di tengah-tengah mereka dalam pengembaraannya yang luas .

Selain itu dalam tugas-tugas yang diembannya penuh dengan berbagai peristiwa, baik suka dan duka. Belaiu pun pernah menduduki jabatan penting di Fes,
Granada, dan Afrika Utara serta pernah menjadi guru besar di Universiti al-Azhar, Kairo yang dibangun oleh dinasti Fathimiyyah. Dari sinilah beliau melahirkan karya-karya yang monumental hingga saat ini. Nama dan karyanya harum dan dikenal di pelbagai penjuru dunia. Panjang sekali jika kita berbicara tentang biografi Ibnu Khaldun, namun ada tiga tempoh yang biasa kita ingat kembali dalam perjalanan hidup beliau. Tempoh pertama, masa di mana Ibnu Khaldun menuntut pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Yakni, beliau belajar Alquran, tafsir, hadis, usul fikih, tauhid, fikih madzhab Maliki, ilmu nahwu dan sharaf, ilmu balaghah, fizik dan matematik.

Dalam semua bidang kajiannya mendapatkan nilai yang sangat memuaskan dari para gurunya. Namun studinya terhenti kerana penyakit pes telah melanda selatan Afrika pada tahun 749 H. yang merenggut ribuan nyawa. Ayahnya dan sebahagian besar gurunya meninggal dunia. Beliau pun berhijrah ke Maroko selanjutnya ke Mesir; Tempoh kedua, beliau terjun dalam dunia politik dan sempat menjabat pelbagai posisi penting kenegaraan seperti qadhi al-qudhat (Hakim Tertinggi). Namun, akibat fitnah dari lawan-lawan politiknya, Ibnu Khaldun sempat juga dijebloskan ke dalam penjara.

Setelah keluar dari penjara, bermulalah tempoh ketiga kehidupan Ibnu Khaldun, iaitu berkonsentrasi pada bidang penelitian dan penulisan, beliau pun melengkapi dan merevisi catatan-catatannya yang telah lama dibuatnya. Seperti kitab al-’ibar (tujuh jilid) yang telah beliau revisi dan ditambahnya bab-bab baru di dalamnya, nama kitab ini pun menjadi Kitab al-’Ibar wa Diwanul Mubtada’ awil Khabar fi Ayyamil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawis Sulthan al-Akbar.
THURSDAY, DECEMBER 1, 2011


Nama lengkapnya adalah Waliuddin Abdurrahman bin Muhammad bin Muhammad bin Abi Bakar Muhammad bin al-Hasan yang kemudian masyhur dengan sebutan Ibnu Khaldun. Lahir di Tunisia pada 1 Ramadan 732 H./27 Mei 1332 M. adalah dikenal sebagai sejarawan dan bapa sosiologi Islam yang hafal Alquran sejak usia kecil. Sebagai ahli politik Islam, beliau pun dikenal sebagai bapa Ekonomi Islam, kerana pemikiran-pemikirannya tentang teori ekonomi yang logik dan realistik jauh telah dikemukakannya sebelum Adam Smith (1723-1790) dan David Ricardo (1772-1823) mengemukakan teori-teori ekonominya. Bahkan ketika memasuki usia remaja, tulisan-tulisannya sudah tersebar ke mana-mana.


Tulisan-tulisan dan pemikiran Ibnu Khaldun terlahir kerana kajiannya yang sangat dalam, pengamatan terhadap pelbagai masyarakat yang dikenalnya dengan ilmu dan pengetahuan yang luas, serta beliau hidup pula di tengah-tengah mereka dalam pengembaraannya yang luas .

Selain itu dalam tugas-tugas yang diembannya penuh dengan berbagai peristiwa, baik suka dan duka. Belaiu pun pernah menduduki jabatan penting di Fes,
Granada, dan Afrika Utara serta pernah menjadi guru besar di Universiti al-Azhar, Kairo yang dibangun oleh dinasti Fathimiyyah. Dari sinilah beliau melahirkan karya-karya yang monumental hingga saat ini. Nama dan karyanya harum dan dikenal di pelbagai penjuru dunia. Panjang sekali jika kita berbicara tentang biografi Ibnu Khaldun, namun ada tiga tempoh yang biasa kita ingat kembali dalam perjalanan hidup beliau. Tempoh pertama, masa di mana Ibnu Khaldun menuntut pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Yakni, beliau belajar Alquran, tafsir, hadis, usul fikih, tauhid, fikih madzhab Maliki, ilmu nahwu dan sharaf, ilmu balaghah, fizik dan matematik.

Dalam semua bidang kajiannya mendapatkan nilai yang sangat memuaskan dari para gurunya. Namun studinya terhenti kerana penyakit pes telah melanda selatan Afrika pada tahun 749 H. yang merenggut ribuan nyawa. Ayahnya dan sebahagian besar gurunya meninggal dunia. Beliau pun berhijrah ke Maroko selanjutnya ke Mesir; Tempoh kedua, beliau terjun dalam dunia politik dan sempat menjabat pelbagai posisi penting kenegaraan seperti qadhi al-qudhat (Hakim Tertinggi). Namun, akibat fitnah dari lawan-lawan politiknya, Ibnu Khaldun sempat juga dijebloskan ke dalam penjara.

Setelah keluar dari penjara, bermulalah tempoh ketiga kehidupan Ibnu Khaldun, iaitu berkonsentrasi pada bidang penelitian dan penulisan, beliau pun melengkapi dan merevisi catatan-catatannya yang telah lama dibuatnya. Seperti kitab al-’ibar (tujuh jilid) yang telah beliau revisi dan ditambahnya bab-bab baru di dalamnya, nama kitab ini pun menjadi Kitab al-’Ibar wa Diwanul Mubtada’ awil Khabar fi Ayyamil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar wa Man ‘Asharahum min Dzawis Sulthan al-Akbar.

TUESDAY, DECEMBER 6, 2011


Putri Diana dilahirkan dengan nama Diana Frances Spencer, anak bongsu dari Edward Spency 1961 di Park House, Sandringham Estate. Beliau dibaptis di gereja St Mary Magdalene di Sandringham, oleh Percy Herbert. Diana mendapatkan pendidikannya di Riddlesworth Hall di Norfolk dan di west Heath Girl's School, di Sevenoaks,Kent, di mana beliau diangggap sebagai seorang pelajar berprestasi rendah. 


Saat berusia 16 tahun, Diana meninggalkan sekolah West Heath untuk melanjutkan pelajarannya di Institut Alpin Videmanette di Switzerland, sebuah sekolah yang menitikberatkan pada pendidikan budaya di mana di situ juga terdapat wadah bagi para pelajarnya untuk kegiatan - kegiatan sosial. Walaupun Diana tidak cemerlang dalam pelajarannya tetapi beliau merupakan seorang penyanyi  yang baik.

Pada tanggal 24 Februari 1981 Lady Diana bertunang dengan Pangeran Charles, dan tanggal 29 Julai 1981 mereka menikah di Kathedral St Paul, London, dalam upacara yang sedemikian meriah. Keberuntungan Lady Diana seolah mewakili wanita muda di seluruh dunia pada umumnya yang memperoleh jodoh dan bersama-sama mengarungi bahtera perkahwinan. Lady Diana seolah-olah begitu sempurna mewakili sosok wanita idaman yang begitu harmonis dan bahagia menemukan cintanya, apalagi dengan calon pewaris tahta kerajaan Inggeris. Lady Diana semakin disayangi oleh orang Inggeris ketika mulai melahirkan putra pertama Pangeran William Arthus Philip Louis, kemudian disusul putra kedua Pangeran Henry Charles Albert David. Sangat terasa kebahagiaan masih menyelimuti keluarga baru ini.

Namun selang beberapa tahun kemudian mulai muncul benih-benih keretakkan keluarga dengan berpalingnya Charles ke cinta pertamanya, Camilia Parker Bowles. Selain itu ternyata Diana ternyata menderita bulimia, tercatat sampai lima kali cuba bunuh diri seperti dalam biografi yang ditulis oleh Andrew Morton.Bukan hanya Charles yang main affair dengan wanita idaman lain (WIL), tetapi Diana pun terang-terangan punya affair dengan leleki idaman lain . Harapan dan sekaligus "kepercayaan" yang diberikan oleh masyarakat dunia agar pasangan ini bahagia selamanya tidak mampu mereka pertahankan. Setelah diumumkan oleh PM Inggeris John Major pada 9 Desember 1992 bahawa pasangan itu hidup berpisah, pada 28 Ogos 1996 keduanya benar-benar berpisah. Kisah bak dongeng yang (diharapkan) serba indah pun berakhir.

Majalah Woman's Day pada edisi 31Ogos 1997 menurunkan tulisan berjudul Diana Jatuh Cinta, Diana oh Diana...., menceritakan makin intimnya Lady Diana dengan Milyader Dodi al-Fayed (42). Siapa mengira, redaksi harian ini malam harinya harus menyiapkan aneka tulisan untuk disajikan esok harinya, sehubungan dengan meninggalnya Putri Diana dengan pacarnya Dody, pengendara mobil Henri Paul dan bodyguard Al-Fayed Trevor Rees-Jones dalam suatu kecelakaan lalu lintas di Paris, Minggu (31/8) dini hari? Kami memilih judul berita utama Putri Diana Mati Saat Temukan Cinta Sejati, karena ternyata sepanjang perkawinan dengan Charles -- berdasar pengakuannya di biografi maupun wawancara dengan media - dia tidak merasakan indahnya cinta sejati. Dengan caranya sendiri dia cuba menemukan cinta sejati itu. Namun takdir menentukan lain. Tiada hal yang pasti di dunia ini, kecuali kematian, dan Diana telah membuktikan hal itu. Dunia terkejut dan bersedih. Wajar pula kiranya bila Inggeris terkejut dan "marah". Namun Diana terlanjur pergi dan tidak pernah kembali. Tidak akan ada lagi senyum menawan wanita pemalu yang mencintai anak-anak dan sesama antara lain dengan aktif dalam kempen anti-ranjau darat di seluruh dunia, mencintai musik klasik dan balet, serta pemain ski ulung dan jago renang.